Evert Santegoeds is een van de meest herkenbare gezichten in de Nederlandse entertainmentwereld. Als hoofd van Privé en prominente journalist bij De Telegraaf heeft hij een unieke positie opgebouwd tussen grote en kleine sterren. Op zijn 63e geniet hij nog dagelijks van zijn werk, dat hem al sinds zijn tienerjaren boeit. Hoewel hij bekend staat als de ‘roddelkoning’ van Nederland, stoort hij zich niet aan deze titel. Zijn carrière is een aaneenschakeling van opvallende anekdotes en bijzondere ontmoetingen.
Met meer dan veertig jaar ervaring in de entertainmentjournalistiek, heeft Santegoeds talloze primeurs op zijn naam staan. Zijn eerste grote nieuwsfeit was de zwangerschap van Renée Soutendijk, een moment dat hij nooit vergeet. Inmiddels is Renées dochter Caro Lenssen zelf al 41 jaar oud. Het is een besefmoment dat illustreert hoe lang Evert al in dit vak zit. De showbizzwereld heeft in die tijd enorme veranderingen doorgemaakt, en Santegoeds heeft het allemaal van dichtbij meegemaakt.
Gouden tijd van de roddeljournalistiek
In de jaren tachtig was het contact met beroemdheden veel directer dan tegenwoordig. Wie een nieuwe single uitbracht of volle zalen wilde trekken, wist dat media-aandacht cruciaal was. „Destijds moest je met je gezin op de foto voor publiciteit,” vertelt Santegoeds. De rode loper was een plek waar verslaggevers en sterren elkaar ontmoetten, een tijd waarin premières nog echte glamourmomenten waren.
Evert herinnert zich hoe hij als 18-jarige in de journalistiek terechtkwam. Jos Brink introduceerde hem bij Henk van der Meijden, de grondlegger van de Nederlandse entertainmentjournalistiek. Zonder diploma werd hij aangenomen bij Privé, een kans die in die tijd gebruikelijker was. „Je werd in het diepe gegooid en moest leren zwemmen,” zegt Santegoeds. Het bleek een gouden zet.
Onvergetelijke verhalen
In zijn beginjaren bouwde Santegoeds een netwerk op met grootheden als John Kraaijkamp senior, Rijk de Gooijer en Adèle Bloemendaal. „Als Adèle op een bankje op het Leidseplein ging zitten, stopte alles,” herinnert hij zich. Hij deelt anekdotes over Kraaijkamp, zoals een komisch moment in Brazilië dat iedereen in een lift aan het lachen maakte.
Niet alle ontmoetingen verliepen vlekkeloos. Met Rijk de Gooijer had Evert ooit een grote ruzie, die uiteindelijk werd bijgelegd. „Het komt meestal weer goed,” zegt hij. Sommige conflicten blijven echter hangen. „Als ik Rachel Hazes tegenkom, probeert ze me waarschijnlijk omver te rijden,” grapt hij.
Familie Hazes
De Hazes-familie blijft een dankbaar onderwerp voor de journalistiek. Van André Hazes junior’s liefdesleven tot de juridische strijd tussen Rachel en haar kinderen, Santegoeds blijft deze familie nauwgezet volgen. „Elke keer blijkt het toch weer gekker te kunnen,” stelt hij. Zijn exclusieve scoop over het testament van André Hazes senior bracht zelfs aan het licht dat Rachel geen erfgename was tijdens zijn echtscheidingsprocedure. Zulke onthullingen blijven voorpaginanieuws en zorgen online steevast voor hoge lezersaantallen.
Digitale tijdperk en juicekanalen
Met de opkomst van sociale media is het werk van entertainmentjournalisten veranderd. Sterren delen hun privéleven nu vaak zelf via platforms als Instagram en TikTok. Juicekanalen verspreiden nieuws zonder zich aan journalistieke regels te houden. Voor Santegoeds betekent dit dat hij harder moet werken om relevant te blijven. Zijn opgebouwde netwerk is daarbij onmisbaar. „Het bijhouden van contacten neemt het grootste deel van mijn werkdag in beslag,” legt hij uit.
Evert’s dagen zijn gevuld met telefoontjes, podcasts, lunches en televisieoptredens. Hij combineert dit alles met zijn werk voor SBS Shownieuws, waar hij meerdere keren per week te zien is. Ondanks zijn drukke schema, vindt hij altijd tijd voor zijn man Robert, die zijn passie voor het vak ondersteunt. „Tijdens vakanties begint het na twee weken alweer te kriebelen. Zolang dat gebeurt, blijf ik dit werk doen,” zegt hij met een glimlach.
Met een indrukwekkende carrière achter de rug en een voortdurende passie voor zijn vak, blijft Evert Santegoeds een sleutelfiguur in de Nederlandse entertainmentjournalistiek. Zijn unieke verhalen en scherpe observaties zorgen ervoor dat hij relevant blijft in een steeds veranderende mediawereld.
Comments 2