Diverse supermarkten hebben een waarschuwing afgegeven voor verpakkingen ovenkroketten van de merken G’woon, PLUS en 1deBeste. In de snacks kunnen botdeeltjes aanwezig zijn, wat een risico kan vormen voor de consument. Daarom wordt dringend geadviseerd de betreffende producten niet te eten en terug te brengen naar de winkel. De waarschuwing is breed verspreid onder verschillende supermarktketens.

Terugroepactie bij meerdere ketens
De betrokken ovenkroketten zijn verkocht bij onder meer Boon, Dekamarkt, Dirk, Hoogvliet, Nettorama, PLUS, Poiesz, Spar en Vomar. Klanten die een verpakking hebben gekocht, wordt aangeraden de informatie op de verpakking zorgvuldig te controleren. Het gaat uitsluitend om specifieke lotnummers die tot en met 2026 houdbaar zijn. Wie deze producten in huis heeft, kan ze terugbrengen naar de winkel.
Betreffende producten en details
De terugroepactie heeft betrekking op drie varianten ovenkroketten. Het gaat om G’woon ovenkroketten rundvlees 4 stuks met streepjescode 8718989044879. Deze verpakkingen hebben als houdbaarheidsdatum 28-07-2026 in combinatie met lotcode L5126.
Daarnaast betreft het PLUS ovenkroketten 4 stuks met streepjescode 8718989919658, eveneens met houdbaarheidsdatum 28-07-2026 en lotcode L5126. Tot slot gaat het om 1deBeste ovenkroketten 4 stuks met streepjescode 8710871387118, ook voorzien van houdbaarheidsdatum 28-07-2026 en dezelfde lotcode.
Risico voor de consument
De waarschuwing draait volledig om de mogelijke aanwezigheid van botdeeltjes in de ovenkroketten. Wanneer dergelijke harde stukjes in de snacks aanwezig zijn, kan dit leiden tot verwondingen in de mond of schade aan het gebit.
Daarom wordt er door de supermarkten geen enkel risico genomen en is de onmiddellijke terugroepactie gestart. Voedselveiligheid blijft voor retailers een belangrijk aandachtspunt.
Advies aan klanten
Consumenten die de ovenkroketten al in huis hebben, wordt gevraagd deze niet te consumeren. De producten kunnen worden teruggebracht naar de supermarkt waar ze gekocht zijn.
Daar ontvangen klanten hun aankoopbedrag terug, ook zonder het tonen van een kassabon. Verdere informatie is beschikbaar via de websites van de betrokken supermarktketens. Op die manier krijgen klanten de kans om snel te controleren of hun product onder de terugroepactie valt.
Belang van productveiligheid
Terugroepacties zoals deze zijn noodzakelijk om consumenten te beschermen tegen mogelijke gezondheidsrisico’s. Supermarkten werken vaak nauw samen met leveranciers en voedselwaakhonden om dergelijke situaties te signaleren en op te lossen.
Het incident benadrukt hoe belangrijk kwaliteitscontrole en voedselveiligheid zijn binnen de voedingsindustrie. Voor de consument is het essentieel altijd alert te blijven op waarschuwingen en meldingen van de supermarkt.