De accijnzen op brandstof gaan per 1 januari omhoog nadat de Tweede Kamer heeft ingestemd met een voorstel van de ChristenUnie. Een meerderheid van de Kamer besloot dat een deel van het geld, dat eigenlijk bedoeld was om automobilisten nog een jaar korting te geven op de brandstofbelasting, wordt gebruikt om bezuinigingen op het openbaar vervoer te voorkomen.
Minder korting voor automobilisten
De verlenging van de accijnskorting werd ingesteld na de forse prijsstijgingen die volgden op de Russische inval in Oekraïne. Het demissionaire kabinet had hiervoor op de begroting van volgend jaar ruim 1,7 miljard euro gereserveerd.
Na de aanpassing door de Kamer blijft daarvan nog slechts 1,3 miljard euro over. De maatregel betekent dat automobilisten opnieuw iets meer gaan betalen aan de pomp.
Nieuwe prijzen aan de pomp
De accijns op benzine stijgt met 5,5 cent per liter, terwijl diesel 3,6 cent duurder wordt. Voor lpg bedraagt de verhoging 1,3 cent per liter. De wijziging is onderdeel van het belastingplan en raakt zowel particuliere bestuurders als transportbedrijven. De verhoging volgt op eerdere maatregelen die bedoeld waren om de koopkracht te beschermen, maar die nu deels worden teruggedraaid.

Kleine meerderheid stemde in
Het voorstel van de ChristenUnie werd aangenomen met steun van D66, GroenLinks-PvdA, CDA, SP, Partij voor de Dieren, 50PLUS en Volt. Daarmee behaalde het initiatief de kleinst mogelijke meerderheid. Tegenstanders waarschuwden dat de verhoging automobilisten verder zal raken, vooral in regio’s waar het openbaar vervoer minder goed bereikbaar is.
Extra geld voor openbaar vervoer
Door de wijziging in het belastingplan komt de komende twee jaar bijna een half miljard euro extra beschikbaar voor het openbaar vervoer. Dat geld wordt ingezet om afgesproken bezuinigingen tegen te gaan. Zonder deze financiële injectie dreigden hogere tarieven en het verdwijnen van buslijnen in verschillende regio’s.

Balans tussen autobelasting en ov-behoud
Met de verschuiving van middelen probeert de Kamer een balans te vinden tussen betaalbaar vervoer en duurzame mobiliteit. Het debat over accijnzen en ov-subsidies legt opnieuw de spanning bloot tussen de belangen van automobilisten en reizigers. Of deze keuze op de lange termijn bijdraagt aan een eerlijkere verdeling, blijft onderwerp van discussie.
Wat vind jij van de accijnsverhoging om het openbaar vervoer te ondersteunen? Praat mee op onze Facebookpagina en deel je mening!










