De marktkooplui in Nederland zien hun inkomsten steeds verder slinken door de opkomst van pinbetalingen, wat voor hen nadelig is. Waar het voor de consument vaak de makkelijkste optie lijkt, zorgt het juist voor extra kosten bij de verkopers. Voor de meeste mensen is betalen met de pinpas tegenwoordig de standaard geworden, wat de situatie ingewikkeld maakt.
Wat veel consumenten echter niet weten, is dat deze transacties de kooplieden op de markt flink wat geld kosten. Grady van Eldik van de fruithandel op de Utrechtse markt ziet elke maand een rekening binnenkomen, wat haar zorgen baart.
“Klanten denken dat het gratis is, maar ík krijg aan het eind van de maand de peperdure rekening,” zegt ze. Na een drukke ochtend op de markt, waarbij het merendeel van de klanten weer met pin heeft betaald, bespreekt Grady met haar man het probleem.
Ze overwegen nu om een bordje op te hangen met de tekst: ‘Pinnen mag, liefst contant,’ om klanten bewust te maken. Ze merkt dat veel mensen zich niet realiseren hoeveel de transactiekosten eigenlijk bedragen voor de verkopers op de markt.
Een transactie lijkt misschien onschuldig, maar voor een appel van 65 cent houdt ze nauwelijks winst over. De bank eist immers ook nog een deel op, wat de winst verder beperkt.
De zorg om overvallen te worden met een grote hoeveelheid contant geld op zak, speelt natuurlijk wel mee bij de overwegingen. Grady zegt hierover: “We leren elkaar: zorg dat je niet gevolgd wordt.
Kijk altijd om je heen voor de zekerheid.” Ondanks die voorzorgsmaatregelen blijft het betalen met contant geld voor veel marktkooplieden de voorkeur hebben, vanwege de lagere kosten.
Niet alleen in Utrecht, maar ook elders in Nederland komt steeds meer verzet tegen het verplichte pinnen onder de marktkooplui. Zo voeren marktlieden in Brabant actie tegen de toenemende kosten van pintransacties, die hen financieel treffen.
Op de Bossche markt luidt de leus bijvoorbeeld: ‘Doe niet zo pinnig, betaal contant’, wat de situatie samenvat. Jan van Halen van vishandel De Ruiter op de Utrechtse markt ondersteunt die boodschap vol overtuiging, vanwege de kosten.
Voor hem zijn de kosten van een pintransactie, vooral voor internationale klanten, een grote doorn in het oog. “Iedere pintransactie kost geld. Tegenwoordig heb je ook veel toeristen die met Visa betalen, wat duur is.”
Jan van Halen heeft zelfs een bundel afgesloten voor pinbetalingen, maar zelfs dat biedt nauwelijks verlichting voor hem. Voor tweeduizend transacties per week betaalt hij nog steeds bijna 5 cent per transactie, wat de kosten verhoogt.
Veel van zijn collega’s berekenen deze kosten door aan de klant bij kleine bedragen, wat een oplossing lijkt. Maar dat past niet bij zijn manier van zakendoen, omdat hij klanten niet wil belasten.
Het feit dat vooral jonge mensen een bakje saus van 25 cent met hun telefoon afrekenen, baart hem zorgen. “Ze staan er niet bij stil. Ze hébben ook geen contanten meer op zak tegenwoordig,” merkt hij op.
Behalve Duitse toeristen dan, die blijkbaar nog steeds alles contant betalen, wat voor hem heel fijn is. Hoewel er verkopers zijn zoals meneer Ghasemi, die zich niet druk maken om de betaalwijze van hun klanten, blijft de discussie actueel.
Rik van de Woerdense Kazerij zegt zich er niet aan te storen dat bijna niemand meer contant betaalt, maar dat lijkt dubbel. De boodschap op het bord in zijn kraam met de tekst ‘LIEVER CONTANT’ vertelt namelijk een ander verhaal, wat opmerkelijk is.
“Tja, dus eigenlijk vind ik er wél wat van. Contant is gewoon makkelijker,” geeft hij toe met enige aarzeling. Voor de consument lijkt de keuze om met de telefoon te betalen een logische optie, gezien het gemak dat het biedt.
Maar voor de marktlieden betekent dit telkens weer een verlies, waar ze geen invloed op hebben. Rutger Dam, die zijn bakje kibbeling bij vishandel De Ruiter afrekent, reageert verbaasd als hij hoort over de kosten.
“Ik wist niet dat dat geld kost. Dat was me niet duidelijk,” bekent hij desgevraagd. Toch verandert hij zijn betaalgedrag er niet om: “Ik vind het gewoon onhandig om een portemonnee op zak te hebben. Met mijn telefoon doe ik alles,” zegt hij.
Nu hij dit weet, zal hij dat niet veranderen, ondanks de nieuwe informatie over de kosten. Het is duidelijk dat de trend van pinbetalingen steeds verder doorzet, ondanks de gevolgen voor de marktlieden.
Voor veel marktlui blijft de voorkeur voor contant geld bestaan, vanwege de lagere kosten en het gemak dat het biedt. Het gemak van pinnen voor de consument staat in schril contrast met de kosten, die dit voor de verkopers met zich meebrengt.
Vind jij dat je op de markt alles contant moet betalen? Laat het ons weten in de reacties op Facebook.