Supermarkten waarschuwden al langer voor stijgende prijzen, maar chocoladeliefhebbers krijgen nu extra slecht nieuws. De kosten voor cacao blijven stijgen, wat directe gevolgen heeft voor de prijzen van chocoladerepen in de supermarkt. Topmannen van chocoladebedrijven zoals Tony’s Chocolonely en Lindt bevestigen dat de prijsverhogingen onvermijdelijk zijn. De oorzaak ligt bij mislukte oogsten in West-Afrika, waar een groot deel van de cacao wereldwijd wordt geproduceerd.
![](https://menszine.nl/wp-content/uploads/2025/02/ah-supermarkt.jpeg)
Douglas Lamont, CEO van Tony’s Chocolonely, waarschuwt dat de cacaoprijs in 2024 al recordhoogtes bereikte en dat deze trend in 2025 zal aanhouden. Vooral Ghana en Ivoorkust, twee van de grootste cacaoproducerende landen ter wereld, kampen met tegenvallende oogsten. Extreme weersomstandigheden, zoals langdurige droogte en hevige regenval, hebben geleid tot mislukte oogsten. Hierdoor is de aanvoer van cacao sterk afgenomen en schieten de prijzen omhoog.
Niet alleen Tony’s Chocolonely heeft met deze kostenstijging te maken, maar ook het Zwitserse chocolademerk Lindt ziet zich genoodzaakt de prijzen te verhogen. Beide bedrijven benadrukken dat consumenten dit direct gaan merken in de supermarkt. De stijgende kosten van cacao maken chocolade een steeds duurder luxeproduct.
Supermarkten reageren op de prijsstijging
Albert Heijn heeft ervoor gekozen om alle cacao via Tony’s Open Chain in te kopen. Dit initiatief richt zich op eerlijke handel en een betere beloning voor cacaoboeren. Hoewel dit een duurzame stap is, zorgt het er ook voor dat chocoladeproducten duurder worden. De vraag is of andere supermarktketens dit voorbeeld gaan volgen of op zoek gaan naar goedkopere alternatieven.
De CEO’s van Jumbo en PLUS waarschuwden eerder al voor aanhoudende prijsstijgingen in de supermarkt. Volgens PLUS vragen fabrikanten soms tot 20 procent hogere inkoopprijzen. Dit komt niet alleen door duurdere cacao, maar ook door stijgende kosten voor andere grondstoffen zoals melk. Welke A-merken hun prijzen verhogen en welke producten het meest getroffen worden, blijft onduidelijk. „Ik denk dat het door het hele assortiment gebeurt, maar het zal bij de ene categorie extremer zijn dan de andere,” aldus de CEO van PLUS.
Wat betekent dit voor consumenten?
Voor consumenten betekent dit dat chocolade duurder wordt en dat deze prijsstijgingen waarschijnlijk zullen aanhouden. De wereldwijde vraag naar cacao blijft groot, terwijl de productie juist onder druk staat. Hierdoor is de kans groot dat chocoladerepen ook na 2025 steeds duurder worden. Wie graag geniet van een stukje chocolade, zal hier dus dieper voor in de buidel moeten tasten.