Autorijden staat opnieuw onder druk door stijgende kosten, en dat leidt tot merkbare onrust onder automobilisten. Voor mensen die afhankelijk zijn van de auto voor werk, gezin of mantelzorg voelt elke prijsstijging direct in het maandbudget. Met de aangekondigde verhoging van de brandstofaccijns per 1 januari 2026 is de discussie opnieuw opgelaaid. De maatregel roept vragen op over politieke keuzes, verdeling van lasten en de gevolgen voor dagelijkse mobiliteit.
Meer dan een paar cent per liter
De aangekondigde wijziging gaat verder dan een kleine correctie aan de pomp. Het debat draait inmiddels om bredere politieke afwegingen en maatschappelijke gevolgen. Brandstofprijzen raken direct aan bestaanszekerheid en bereikbaarheid. Juist daarom roept de verhoging veel emotie op. De discussie laat zien hoe gevoelig mobiliteit ligt binnen de Nederlandse samenleving.
Concrete verandering aan de pomp
Vanaf begin 2026 stijgt de accijns op benzine zichtbaar. De belasting per liter gaat omhoog van ongeveer 79 cent naar circa 84 cent. Dat verschil lijkt beperkt, maar bij regelmatig tanken stapelen de kosten zich snel op. Over een volle tank en meerdere tankbeurten per maand loopt het bedrag merkbaar op. Op jaarbasis kan het om tientallen euro’s extra gaan.
Ook diesel en lpg getroffen
Niet alleen benzinerijders merken de gevolgen. Ook diesel en lpg vallen onder dezelfde maatregel. Daarmee raakt de verhoging vrijwel iedere automobilist. Of iemand nu korte ritten maakt of dagelijks lange afstanden aflegt, de impact is voelbaar. Vooral in gebieden waar openbaar vervoer schaars is, blijft de auto onmisbaar. Juist daar komt de prijsstijging extra hard aan.
Achtergrond van de accijnsverhoging
De verhoging is het gevolg van het afbouwen van een tijdelijke accijnskorting. Die korting werd eerder ingevoerd om automobilisten te ontzien tijdens periodes van hoge energieprijzen. Nu heeft de Tweede Kamer besloten deze korting gedeeltelijk terug te draaien. Daarmee ontstaat ruimte op de begroting voor andere uitgaven.
Geld bestemd voor openbaar vervoer
Het vrijgekomen bedrag, ongeveer 448 miljoen euro, wordt ingezet om het openbaar vervoer financieel te ondersteunen. OV-bedrijven kampen met stijgende kosten en dreigende bezuinigingen. Zonder extra middelen zouden dienstregelingen worden ingekort of tarieven verder stijgen. De gedachte is dat stabiel openbaar vervoer uiteindelijk ook automobilisten ten goede komt.
Politieke afweging achter het besluit
Het voorstel om de accijnskorting te verminderen kwam van de ChristenUnie en kreeg steun van een Kamermeerderheid. Voorstanders benadrukken dat openbaar vervoer een collectieve voorziening is. Minder OV leidt volgens hen tot meer auto’s op de weg en extra files. Daarmee zou iedereen uiteindelijk slechter af zijn.
Bezwaren vanuit de oppositie
Tegenstanders wijzen juist op de lastenverzwaring voor mensen zonder alternatief. Niet iedereen kan overstappen op trein of bus. Onregelmatige werktijden, ploegendiensten en woon-werkverkeer buiten stedelijke gebieden maken de auto vaak noodzakelijk. De discussie krijgt daardoor een ideologische lading, waarbij mobiliteit en betaalbaarheid tegenover elkaar staan.
Felle kritiek van Geert Wilders
De verhoging leidde tot een scherpe reactie van Geert Wilders. Via sociale media maakte hij duidelijk dat zijn partij tegen het voorstel heeft gestemd. Volgens hem worden automobilisten opnieuw gepakt. Hij spreekt van een patroon waarbij autorijders structureel worden belast om andere beleidskeuzes te financieren.

Positionering van de PVV
Met zijn uitlatingen benadrukt Wilders opnieuw het profiel van de PVV als partij voor automobilisten. Hij stelt dat vooral werkenden en gezinnen worden geraakt. In zijn ogen wordt onvoldoende rekening gehouden met mensen die simpelweg geen alternatief hebben. Dat standpunt vindt weerklank bij een deel van het electoraat.
Gevolgen voor de portemonnee
Een stijging van ruim vijf cent per liter lijkt abstract, maar vertaalt zich snel naar concrete bedragen. Wie wekelijks veertig liter tankt, betaalt straks meer dan twee euro extra per week. Op jaarbasis kan dat boven de honderd euro uitkomen. Voor huishoudens die al worstelen met stijgende kosten is dat een forse extra last.
Extra druk voor veelberoepenrijders
Voor mensen die dagelijks lange afstanden rijden, zoals in zorg, bouw of logistiek, loopt het bedrag verder op. Omdat ook diesel en lpg worden geraakt, is uitwijken nauwelijks mogelijk. Daarmee raakt de maatregel vooral groepen die hun auto niet kunnen missen. De verhoging stapelt zich bovendien op bij andere prijsstijgingen.
Reacties vanuit organisaties
OV-bedrijven reageren overwegend positief op het besluit. De extra middelen helpen om bezuinigingen te voorkomen en het netwerk in stand te houden. Vakbonden zijn kritischer. De CNV noemt het besluit teleurstellend en waarschuwt dat miljoenen werkenden de gevolgen voelen. Volgens hen ontbreekt maatwerk.

Verdeelde reacties onder burgers
Ook onder burgers lopen de meningen uiteen. Sommigen zien de maatregel als logische stap richting duurzamer vervoer. Anderen ervaren het als oneerlijke straf voor noodzakelijk autogebruik. Die tegenstelling maakt duidelijk waarom het debat zo fel blijft. Mobiliteit raakt aan vrijheid, werk en gezinsleven.
Waarom dit onderwerp blijft knetteren
Zodra de overheid ingrijpt in autokosten, voelt dat voor veel mensen als directe inmenging in het dagelijks leven. Tegelijkertijd staat de overheid voor lastige keuzes binnen een beperkte begroting. Investeren in openbaar vervoer vraagt om financiering. In dit geval gebeurt dat via de brandstofaccijns, met ongelijke verdeling van lasten en baten.
Vooruitkijken naar 2026
Hoewel de verhoging pas in 2026 ingaat, kijken veel mensen nu al vooruit. Slim plannen, bewuster rijden en kosten vergelijken kan de impact beperken. Voor werkgevers en zelfstandigen wordt het belangrijk toekomstige reiskosten mee te nemen. Eén ding lijkt zeker: autorijden wordt structureel duurder.
PVV STEMDE TEGEN DEZE LASTENVERZWARING VOOR DE AUTOMOBILIST! https://t.co/wsdDqpPXxr
— Geert Wilders (@geertwilderspvv) November 27, 2025
Blijvend gevoelig politiek thema
De accijnsverhoging onderstreept hoe verdeeld Nederland is over mobiliteit. Waar de één steun ziet voor openbaar vervoer, ervaart de ander een onrechtvaardige lastenverzwaring. De scherpe woorden van Wilders maken duidelijk dat dit onderwerp politiek gevoelig blijft. Voor automobilisten blijft de rekening aan de pomp voorlopig een heet hangijzer.










