Na jaren van stilte verscheen Marco Borsato dinsdag weer in de publieke ruimte, ditmaal niet als artiest maar als verdachte. De zanger werd bij de rechtbank in Utrecht omringd door camera’s, schreeuwende journalisten en felle flitslichten. Wat ooit applaus en bewondering opriep, veranderde nu in een ongemakkelijk schouwspel vol spanning en nieuwsgierige blikken. Zijn verschijning markeerde een dramatische wending in het leven van een man die ooit als nationale trots gold.
Kledingkeuze onder de loep
Columniste Angela de Jong beschreef in het Algemeen Dagblad hoe haar aandacht bleef hangen bij één opvallend detail: Borsato’s witte jack. “Mijn blik bleef hangen bij het witte jack van Marco Borsato. Wit, hoe verzin je het?” schreef ze. De symboliek van die kleur kon volgens haar niet worden genegeerd.
Wit staat voor onschuld, maar verwijst ook naar ‘Wit licht’, de titel van een van zijn bekendste nummers. “Dat is de pest”, stelde De Jong. “Elk detail is in het geval van Marco altijd terug te voeren op een liedje.” De keuze van kleding werd daarmee onbedoeld een pijnlijk symbool in een situatie die al beladen genoeg was.
Van supersterrenstatus naar verdachte
De Jong omschreef het moment dat Borsato uit het busje stapte als surrealistisch. Niet omdat het beeld nieuw was, maar juist omdat het zo vertrouwd leek — alleen in een totaal andere context. “Hoe vaak hebben wij Marco Borsato zo uit een busje zien komen?” vroeg ze zich af.

Alleen was hij toen de gevierde artiest voor wie platenzaken om middernacht hun deuren openden. Nu stond hij oog in oog met journalisten die hem overspoelden met vragen als “hoe voel je je?” en “ga je vandaag je verhaal doen, Marco?”
De sfeer was geladen en de spanning voelbaar. De Jong benadrukte de harde toon waarmee de media soms te werk gaan. Ze verwees naar het moment waarop Aran Bade eerder dit jaar Ali B bij de rechtbank vroeg of hij “een seksueel roofdier is die met zijn handen graag tussen de benen van een minderjarige zat.” Diezelfde suggestieve lading hing ook nu in de lucht rond Borsato’s verschijning.
Marco gevangen in zijn eigen teksten
Wat Borsato ook zegt, volgens De Jong klinkt alles als een regel uit een van zijn liedjes. “‘Dit is de ergste beschuldiging die ze me had kunnen aandoen.’ Je hoort het hem bijna zingen,” schreef ze.
De man die ooit het Nederlandse publiek ontroerde met emotionele teksten, moest zich nu letterlijk een weg banen naar de rechtbank. Waar hij ooit zijn publiek tegemoet trad, leek hij dit podium liever te vermijden. Zijn muziek, ooit een bron van troost, leek plots in contrast te staan met de harde realiteit van zijn situatie.
Onherstelbaar veranderd imago
Of de rechtbank hem schuldig of onschuldig verklaart, voor De Jong is één ding zeker: het beeld van Marco Borsato zal nooit meer hetzelfde zijn. “Daar stond de man wiens liedjes we draaiden op de momenten dat we iets te vieren hadden, afscheid moesten nemen van een dierbare of in de put zaten door liefdesverdriet.”
Die man is volgens haar verdwenen achter een muur van beschuldigingen, twijfel en publieke druk. Wat er ook volgt in de rechtszaal, zijn imago als geliefde volkszanger lijkt voorgoed gebroken.


