Linda de Mol is terug op televisie met haar gloednieuwe programma Briljante Breinen, dat zaterdagavond zijn debuut maakte op RTL 4. Voor veel kijkers was dit een langverwachte terugkeer, omdat de presentatrice jarenlang één van de bekendste gezichten op de Nederlandse televisie was.

De verwachtingen lagen dus hoog en dat zorgde ervoor dat veel mensen er direct klaar voor zaten. Op social media werd de uitzending meteen druk besproken en al snel werd duidelijk dat de meningen flink verdeeld zijn. Sommige kijkers zijn enthousiast over de nieuwe formule, terwijl anderen vinden dat het programma nog niet helemaal overtuigt.
Spannende mix van quiz en reality
Het concept van Briljante Breinen wijkt af van wat je normaal gesproken ziet in de traditionele quizprogramma’s. In dit programma draait het niet alleen om kennis, maar ook om de persoonlijkheden van de deelnemers.
Twaalf hoogintelligente kandidaten nemen het tegen elkaar op in verschillende opdrachten, waarbij logica, geheugen en strategisch inzicht centraal staan. Hun doel is het winnen van de titel Briljantste Brein 2025.
De competitie kent ook een flinke financiële prikkel, want de uiteindelijke winnaar gaat naar huis met maar liefst vijftigduizend euro. Dat maakt de strijd nog intenser en zorgt ervoor dat de kandidaten alles uit zichzelf moeten halen.
Verdeelde reacties van het publiek
Zoals vaak gebeurt bij een nieuw televisieprogramma, waren de reacties op de eerste aflevering verdeeld. Op X gaven veel kijkers aan dat ze de opzet interessant vonden en het leuk vonden om kandidaten te zien die beschikken over een uitzonderlijk hoog IQ.
Toch klonk er ook kritiek. Een deel van het publiek vond de uitzending traag en miste de nodige spanning. Sommige kijkers gaven aan dat er meer tempo in mag komen om de aandacht van het publiek vast te houden. Andere kijkers benadrukten juist dat dit soort televisie niet gebaat is bij snelle fragmenten, omdat de kracht ligt in de diepgang en de persoonlijkheden van de kandidaten.
Oei… is #BriljanteBreinen nou dat programma waar we altijd zo naar uitkeken?
Ik vind t een heel vermoeiend programma.— Martijn (@groot_martijn) August 30, 2025
Watveen duf en saai programma #briljantebreinen Teamnamen slaan al helemaal nergens op.
— Brett (@macdac10) August 30, 2025
#briljantebreinen Tot nu toe bloedsaai. 😴😴😴
— Ron (@lith56) August 30, 2025
RTL 4 en Videoland als platform
Briljante Breinen is iedere zaterdagavond om 21:30 uur te zien bij RTL 4. Voor wie liever on demand kijkt, is het programma ook beschikbaar via Videoland. Deze combinatie van lineaire televisie en een streamingplatform is tegenwoordig een belangrijke strategie voor RTL.
Op die manier weten ze zowel het traditionele televisiepubliek als de jongere doelgroep te bereiken die vaker kiest voor streamingdiensten. Hierdoor vergroot het programma zijn kans op succes, zowel qua kijkcijfers als qua online bereik.
Rol van Linda de Mol
Voor Linda de Mol is Briljante Breinen een belangrijke terugkeer op televisie. Ze heeft in het verleden bewezen dat ze met uiteenlopende programma’s een groot publiek kan trekken. Met deze nieuwe productie laat ze opnieuw zien dat ze het vermogen heeft om verschillende genres te combineren.
Voor kijkers is het interessant om te zien hoe zij zich opnieuw profileert als de verbindende factor in een programma dat zowel quizprogramma-elementen als realitytelevisie bevat.