Woensdagavond zat je waarschijnlijk weer voor de buis voor een nieuwe aflevering van Het Perfecte Plaatje Op Reis. De tweede aflevering van het seizoen bracht opnieuw prachtige beelden, een flinke dosis competitie en tot ergernis van veel kijkers: opvallend veel sluikreclame. Acht bekende Nederlanders gingen in Italië met elkaar de fotografiestrijd aan, maar de inhoudelijke kracht van het programma lijkt bij sommigen te verbleken door de overduidelijke sponsorvermeldingen.

De deelnemerslijst bestaat uit een bonte mix van beroemdheden. Oud-voetballer Wim Kieft probeert zijn sportieve scherpte nu vast te leggen op beeld. Acteur Ferri Somogyi en presentatoren Edson da Graça en Stefan Jurriens brengen hun mediavaardigheden mee.
Daarnaast zie je fotomodel Kim Kötter in actie, samen met presentatrices Irene Moors, Hila Noorzai en Sosha Duysker. In de eerste aflevering eindigde Stefan onderaan, maar hoefde hij door een collectieve redding het programma nog niet te verlaten.
Aflevering twee bracht opnieuw spanning en creatieve uitdagingen, maar ook flink wat irritatie. Vooral de manier waarop sponsoren in beeld kwamen, schoot bij veel kijkers in het verkeerde keelgat. Een opvallend moment was de scène waarin een deelnemer zonnebrand van Nivea gebruikte terwijl de zon nergens te bekennen was. Dat moment voelde volgens velen onnatuurlijk aan.
Ook het gebruik van een fotoboekleverancier kwam geforceerd over. Tijdens een busrit pakte Kim Kötter ineens fotoboekspullen van CeWe erbij. Haar uitleg — dat ze dat altijd doet als ze stilzit — kon niet voorkomen dat kijkers het als reclamepraat beschouwden. De herhaling van zulke momenten zorgt ervoor dat de geloofwaardigheid van het programma onder druk staat.
Op sociale media deelden veel fans hun mening over de aflevering. Reacties als “ze mogen wel eerlijk zijn over wie er betaalt” en “ik kijk voor fotografie, niet voor infomercials” kwamen geregeld voorbij. De roep om subtielere productvermeldingen wordt luider met elke aflevering. Je merkt dat kijkers graag betrokken blijven bij het format, maar daar niet de hele tijd reclamepraat bij willen krijgen.
– Tekst gaat verder onder 𝕏 berichten –
Goh wat een spontaan CeWe momentje. Vast niet de sponsor. #hetperfecteplaatje
— niec (@nniieecc) May 28, 2025
Zou nivea en cewe sponsor zijn van #hetperfecteplaatje?
— Casper Zoethout (@Casperzoethout) May 28, 2025
Nivea, CeWe…deze sluikreclame wordt niet bepaald subtiel in beeld gebracht. Jammer dat dit persé moet. #hetperfecteplaatje
— Esthe RR (@REsthe38647) May 28, 2025
Het Perfecte Plaatje Op Reis blijft visueel indrukwekkend en het deelnemersveld boeit. Toch dreigt het programma terrein te verliezen als de commerciële inslag zwaarder gaat wegen dan de inhoud. Kijkers willen genieten van authentieke beelden, persoonlijke verhalen en de groei van kandidaten. Als die lijn wordt overschaduwd door reclame-uitingen, kan dat de charme van het programma ondermijnen.
De komende afleveringen zullen moeten uitwijzen of de programmamakers de kritiek ter harte nemen of dat de sponsorbelangen blijven overheersen.