In het onderzoek van Testaankoop werden zestien verschillende vierseizoenenbanden getest. De uitkomsten zijn allesbehalve bemoedigend. Maar liefst tien van de zestien banden scoorden minder dan 50 procent op verschillende testcriteria. Slechts één band wist een score van boven de 60 procent te behalen.
Volgens Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop, zijn vierseizoenenbanden simpelweg niet in staat om in alle omstandigheden optimaal te presteren.
“Zomerbanden bieden in de zomer uitstekende grip bij warm en droog weer, terwijl vierseizoenenbanden weliswaar enige grip hebben, maar niet op hetzelfde niveau.
Daarnaast moeten ze ook presteren in de winter bij natte omstandigheden, waarvoor winterbanden specifiek zijn ontworpen,” zegt Clays tegen VTM NIEUWS. Het resultaat is dat vierseizoenenbanden in beide situaties niet optimaal functioneren en bovendien sneller slijten.
Ondanks deze nadelen blijven veel mensen kiezen voor vierseizoenenbanden, vooral vanwege het gemak. Volgens bandenverkoper Michel Vantilt kijken klanten vaak naar het totaalplaatje: de prijs, het gemak van niet hoeven wisselen, en de levensduur van de banden.
Toch rijst de vraag of deze keuze op de lange termijn wel zo voordelig is. Vantilt merkt op dat gemak vaak zwaarder weegt dan kwaliteit bij veel consumenten, maar dat dit mogelijk een verkeerde prioriteit kan zijn.
Testaankoop zet serieuze vraagtekens bij de financiële voordelen van vierseizoenenbanden. Voor een totale rijafstand van 120.000 kilometer heb je gemiddeld één set zomerbanden en één set winterbanden nodig, wat neerkomt op ongeveer 840 euro.
Daarentegen zijn voor dezelfde afstand minstens drie sets vierseizoenenbanden nodig, wat de kosten kan doen oplopen tot 960 euro. Dit financiële nadeel komt bovenop de al beperkte prestaties van deze banden.
Op het gebied van veiligheid bieden vierseizoenenbanden bovendien geen geruststelling. Ze scoren minder goed dan zomerbanden tijdens de warmere maanden, en minder goed dan winterbanden in de koudere maanden.
Clays benadrukt daarom het belang van seizoensgebonden bandenwissels. “We raden sterk aan om toch de overstap te maken tussen zomer- en winterbanden, omdat deze specifiek zijn ontworpen voor de omstandigheden waarin ze worden gebruikt,” concludeert ze.
Rij jij ook op vierseizoenenbanden? Laat het ons weten in de reacties op Facebook.