Het debuut van het nieuwe foodfestival DiscoDip is voor Miljuschka Witzenhausen uitgelopen op een nachtmerrie. Bezoekers kwamen massaal opdagen voor een dag vol lekkernijen en entertainment, maar keerden doorweekt, teleurgesteld en gefrustreerd weer huiswaarts. Regen, hoge prijzen en gebrekkige voorzieningen zorgden voor een stroom aan klachten. Op sociale media regent het inmiddels woedende reacties van bezoekers die zich bekocht voelen.

Op papier klonk het idee aanlokkelijk: een festivalterrein met foodtrucks, workshops, dansvloeren en zelfs trouwen voor één dag. In de praktijk viel het echter letterlijk en figuurlijk in het water.
Bezoekers betaalden 25 euro entree om vervolgens nóg meer geld neer te tellen bij de prijzige eetkraampjes, terwijl het de hele dag regende. Overdekte zitplaatsen waren schaars, waardoor mensen hun dure hamburgers van 11,50 euro noodgedwongen in de stromende regen moesten nuttigen.
Kritiek laat weinig aan de verbeelding over
Op Miljuschka’s eigen Instagramkanaal is de kritiek niet mals. Ondanks het verwijderen van negatieve reacties door haar beheerteam, zijn er nog genoeg verhalen te lezen van ontevreden bezoekers. Ilja schrijft: “Wij stonden binnen 30 minuten weer buiten. Weinig sfeer, lege kraampjes. Wij hadden ons er iets anders van voorgesteld.” Kim sluit zich daarbij aan: “Het eten had absurde prijzen en nergens kon je droog zitten.”
Verkleumde bezoekers en workshops in het water gevallen
Roos laat weten dat zij en haar gezelschap na twee uur al compleet verkleumd en doorweekt vertrokken. “We wilden niet nog twee of vier uur wachten op onze workshop en masterclass, want die vonden ook buiten plaats. We zijn nu 60 euro kwijt en hebben niets kunnen volgen. Een regelrechte aanfluiting!” Ook Kelare spreekt van een teleurstelling: “Veel geld kwijt voor niks. Dit was mijn eerste en laatste keer DiscoDip.”
Beschuldigingen van geldklopperij nemen toe
Volgens veel aanwezigen klopt het hele concept van DiscoDip niet. Roel uit scherpe kritiek op de opzet van het festival: “Waarom betaal je 25 euro entree om vervolgens ook nog duur eten en drinken te moeten kopen? Voor dat bedrag verwacht je ten minste enige korting of een overdekt alternatief. Dit voelt als pure geldklopperij.”
Reactie van organisatie wekt frustratie op
De organisatie, onder de naam van Miljuschka, reageert beknopt op de klachten via Instagram: “Wat vervelend om te horen! We vinden het weer ook verschrikkelijk. We hebben ons best gedaan om een dagvullend programma aan te bieden.”
Voor velen is dit echter niet genoeg. Roos benadrukt dat je het weer niet kunt sturen, maar je kunt er wel op anticiperen. “Het regende al dagenlang en er waren nauwelijks schuilplekken gecreëerd. De organisatie had beter moeten voorbereiden.”
Geen ruimte voor kritiek, wel voor blokkades
Toen juicekanaal Reality FBI Miljuschka om een reactie vroeg, kregen ze in plaats daarvan een blokkade. De presentatrice weigerde inhoudelijk op de vragen in te gaan. Dat roept vragen op, zeker gezien haar rol bij RTL Boulevard, waar anderen wél aan scherpe vragen worden onderworpen. De kritiek op sociale media blijft zich opstapelen, terwijl Miljuschka zelf opvallend stil blijft.
DiscoDip eindigt in reputatieschade
Wat een feestelijk foodfestival had moeten zijn, eindigde voor veel mensen in frustratie, regen en lege portemonnees. De schade aan Miljuschka’s imago is aanzienlijk, zeker nu ze kritiek lijkt te negeren en te verwijderen. Of DiscoDip volgend jaar nog doorgaat, is allesbehalve zeker. De bezoekers zijn in elk geval duidelijk: dit nooit meer.