Men's Zine
  • Geld & Carriere
  • Automotive
  • Luxury
  • Society
  • Video’s
  • Over Ons
    • Privacy
    • Disclaimer
    • Cookies
    • Contact
No Result
View All Result
Men's Zine
No Result
View All Result
Home Society

Op deze nieuwe manier word jij schaamteloos bedonderd in de supermarkt

Mark Lagemaat by Mark Lagemaat
in Society

Verpakkingen in de supermarkt zijn niet alleen kleiner geworden. Wat je erin aantreft, blijkt ook ingrijpend veranderd. Je betaalt nog altijd dezelfde prijs – of zelfs meer – maar krijgt een product dat kwalitatief flink is ingeleverd. De Consumentenbond sloeg alarm na een breed onderzoek naar honderden producten. Veel consumenten voelen zich misleid, zeker in tijden waarin elke euro telt.

Uit onderzoek van de Consumentenbond naar 600 producten blijkt dat één op de vier artikelen inmiddels een andere samenstelling heeft dan vijf jaar geleden. Soms gaat het om een subtiele verandering in de receptuur, maar in andere gevallen zijn de verschillen schokkend groot. Vooral huismerken, maar ook bekende A-merken, blijken hun producten in stilte te hebben aangepast zonder daar eerlijk over te zijn tegen de klant.

Zo bevatten de lekkerbekjes van Albert Heijn nu nog maar iets meer dan de helft vis, terwijl dat vijf jaar geleden nog 66 procent was. Ook Bertolli vloeibaar werd onder de loep genomen. Het aandeel olijfolie daalde daar van 20 naar slechts 7 procent. Toch blijven de prijzen gelijk – of stijgen ze zelfs. Dat roept grote vragen op over de transparantie van de voedingsindustrie.

Siroop met minder fruit en meer aroma
Een ander schrijnend voorbeeld is te vinden in de bosvruchtensiroop van Plus. Die bestond in 2019 nog voor 19 procent uit echte bosvruchten. Vandaag de dag is dat gedaald naar slechts 6 procent. In plaats van meer fruit krijg je dus vooral aroma. En ook daar geldt: de prijs is niet mee gedaald. Integendeel, consumenten betalen hetzelfde of meer voor een sterk uitgekleed product.

Fabrikanten verdedigen zich met merkwaardige argumenten. Zo beweert Albert Heijn dat de lekkerbekjes lekkerder zijn geworden doordat er minder vis in zit. Klanten zouden vooral het paneermeel waarderen. Ook Plus stelt dat klanten het aroma in de siroop belangrijker vinden dan het echte fruitgehalte. Zulke uitspraken worden door veel consumenten met gefronste wenkbrauwen ontvangen.

Kritiek van Consumentenbond
De Consumentenbond is fel in haar oordeel. Supermarkten mogen dan op het etiket vermelden wat erin zit, maar de consument heeft geen vergelijkingsmateriaal uit het verleden. Volgens woordvoerder Joyce Donat is dat precies het probleem: “Als een product wordt verbeterd, zie je dat groot op de verpakking staan. Nu gebeurt dat niet. Dat zegt genoeg.”

De organisatie stelt dat het aanpassen van recepten zonder duidelijke communicatie grenst aan misleiding. Zeker nu veel gezinnen elke cent moeten omdraaien, is het pijnlijk om te merken dat ze ongemerkt minder kwaliteit krijgen voor hetzelfde bedrag. De roep om strengere regels en betere informatievoorziening wordt daardoor steeds luider.

Waarom dit volgens de bond geen toeval is
De conclusie van de Consumentenbond is hard maar duidelijk: consumenten worden keihard bij de neus genomen. De wijzigingen zijn zelden ingegeven door smaak, gezondheid of duurzaamheid. Ze zijn vooral gericht op kostenbesparing en winstmaximalisatie. Het is volgens de bond dan ook niet verbazend dat juist nu – terwijl veel mensen moeite hebben met rondkomen – deze trucs aan het licht komen.

Wat je dus dagelijks uit het schap haalt, is vaak niet meer wat het ooit was. En hoewel dat keurig in kleine lettertjes op het etiket vermeld staat, mis je als consument het overzicht en de vergelijking met het verleden. Daardoor lijkt alles hetzelfde, maar krijg je onbewust minder voor je geld. En dat is precies waar het pijn doet.

Bron
Lees meer ➜ Lees meer ➜

Mis dit niet

Winter Vol Liefde-Monique reageert op zwangerschapsgeruchten schoondochter Denise
Society

Angela de Jong haalt keihard uit naar realityserie Mike en Monique: ‘Zwaar nep!’

Politie deelt foto’s van verdachten van verkrachtingszaak en vraag het publiek om hulp
Society

Politie deelt foto’s van verdachten van verkrachtingszaak en vraag het publiek om hulp

Automobilist is helemaal klaar met pro-Palestinademonstrant en sleurt hem mee op zijn motorkap
Society

Automobilist is helemaal klaar met pro-Palestinademonstrant en sleurt hem mee op zijn motorkap

Terugroepactie: Supermarkten halen dit broodbeleg per direct uit de schappen
Society

Terugroepactie: Supermarkten halen dit broodbeleg per direct uit de schappen

Jarenlange liefde abrupt voorbij na bizarre Miljoenenjacht
Society

Jarenlange liefde abrupt voorbij na bizarre Miljoenenjacht

Man van Patricia Paay geeft eindelijk duidelijkheid over scheiding
Society

Man van Patricia Paay geeft eindelijk duidelijkheid over scheiding

Verschrikkelijke onthulling: dit is waarom Jack Spijkerman van tv verdwenen is
Society

Verschrikkelijke onthulling: dit is waarom Jack Spijkerman van tv verdwenen is

Pak je paraplu er maar bij: stevige buien op komst en hier gaat het los
Society

Pak je paraplu er maar bij: stevige buien op komst en hier gaat het los

MAFS-Femke genadeloos ontmaskerd als leugenaar: “MAFS-kijkers zijn geschokt”
Society

MAFS-Femke genadeloos ontmaskerd als leugenaar: “MAFS-kijkers zijn geschokt”

Op het moment dat de politie het huis van Klaas Bijl doorzoekt, gaan alle alarmbellen af
Society

Op het moment dat de politie het huis van Klaas Bijl doorzoekt, gaan alle alarmbellen af

 

MEEST GELEZEN

  • Heftige reacties op Rico Verhoeven na De Klassenavond en iedereen zegt hetzelfde

    Heftige reacties op Rico Verhoeven na De Klassenavond en iedereen zegt hetzelfde

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • ‘Prinses Amalia heeft nieuwe vriend en het is geen onbekende’

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • UITGELEKT: Dit Married At First Sight-stel ‘is alweer gescheiden’

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Terugroepactie van HAK: “Breng deze potten zo snel mogelijk terug”

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Fans geschokt door foto van ooit zo rijke Ali B: ”Arme sloeber“

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
- Advertentie -

Categories

  • Automotive
  • Geld & Carriere
  • Lifestyle
  • Living
  • Luxury
  • Media
  • Society
  • Video's

Tags

related
  • Over Ons
  • Privacy
  • Disclaimer
  • Contact

© 2024 Men's Zine - Mannelijk, modern en onmisbaar.

No Result
View All Result
  • Geld & Carriere
  • Automotive
  • Luxury
  • Society
  • Video’s
  • Over Ons
    • Privacy
    • Disclaimer
    • Cookies
    • Contact

© 2024 Men's Zine - Mannelijk, modern en onmisbaar.