De Nederlandse muziekindustrie staat bekend om haar onvoorspelbare dynamiek. Snel stijgen, plots dalen: het hoort erbij. Marco Schuitmaker en Yves Berendse zijn geen onbekenden in deze wereld. Hun carrières lijken echter, volgens paragnost Liesbeth van Dijk, in 2025 volledig tegenovergestelde richtingen in te slaan. Terwijl Marco volgens haar minder in de schijnwerpers zal staan, ziet zij een glansrijke toekomst voor Yves.
In 2024 bereikte Marco Schuitmaker een hoogtepunt met zijn hit De Engelbewaarder. Zijn optreden in het Gelredome werd gevierd als een mijlpaal in zijn carrière. Toch voorspelt Liesbeth dat zijn succes zijn piek heeft bereikt. “De kosmos noemt Marco een eendagsvlieg,” aldus de paragnost in een interview met Privé. Ze verwacht dat de zanger de komende jaren een stap terug zal doen en zich meer zal richten op optredens in cafés en kleine zalen.
Volgens Liesbeth hoeven fans niet te rekenen op een nieuwe megahit zoals De Engelbewaarder. Toch benadrukt ze dat Marco financieel stabiel zal blijven. “Hij blijft geliefd bij zijn publiek en zal goed blijven verdienen met optredens op kleinere podia,” voegt ze toe. Het vooruitzicht op een nieuwe golf van nationale aandacht lijkt echter gering.
Yves Berendse
Waar Marco volgens Liesbeth stabiliteit zoekt, lijkt Yves Berendse juist aan de vooravond van een doorbraak te staan. De paragnost spreekt zelfs van een jaar vol groei en succes voor de zanger. “De kosmos is Yves gunstig gezind,” zegt ze, waarbij ze hem vergelijkt met niemand minder dan Marco Borsato.
Yves heeft jarenlang hard gewerkt om zijn plek te vinden in de muziekindustrie. Die inspanningen zouden volgens Liesbeth nu beloond worden. “Zijn ster staat in het teken van blijvend succes,” voorspelt ze. De paragnost ziet in Yves een artiest die niet alleen populair wordt, maar ook een blijvende impact zal hebben op de Nederlandse muziekwereld.
Duidelijk contrast
De voorspellingen van Liesbeth van Dijk maken het contrast tussen Marco en Yves schrijnend duidelijk. Beiden hebben hun eigen publiek en succes gekend, maar hun toekomst lijkt totaal verschillend. Marco blijft naar verwachting een publiekslieveling voor intieme optredens, terwijl Yves klaarstaat om zich te ontpoppen tot een nationale sensatie.
Liesbeth wijst op de onvoorspelbaarheid van de muziekindustrie. “Succes kan zo voorbij zijn, maar ook zomaar ineens komen,” zegt ze. Hoe het werkelijk zal verlopen, blijft natuurlijk afwachten. Toch lijken de kaarten volgens haar geschud: stabiliteit voor Marco, en een glansrol voor Yves.