Tijdens een live-uitzending van het programma Renze liepen de spanningen hoog op tussen Angela de Jong en Ruben Nicolai. De aanleiding was een kritische column van Angela in het AD, waarin zij stevig uithaalt naar een recente aflevering van Kopen Zonder Kijken. De discussie mondde uit in een felle woordenwisseling.

Vooral Angela’s verwijzing naar de ‘erfenis van Martijn Krabbé’ zorgde voor wrijving tussen de twee. Het moment leidde tot ongemakkelijke televisie en bood kijkers een zeldzaam kijkje achter de schermen in hoe mediafiguren omgaan met ethische kwesties op televisie.
Felle kritiek op emotionele scène
In haar column laat Angela zich uitgesproken negatief uit over een fragment waarin het stel Kaj en Lieneke centraal stond. Zij verkeerden al in een stressvolle situatie vanwege de gezondheid van hun kind, toen hen werd meegedeeld dat er géén woning voor hen was gevonden.
Die mededeling bleek later een grap: bouwexpert Bob Sikkes en makelaar Alex van Keulen onthulden pas ná hun emotionele reactie dat er wel degelijk een huis was gekocht. Angela kon haar ogen niet geloven. Volgens haar ging het programma met deze actie “echt te ver”.
Ze schrijft: “Martijn Krabbé had dit nooit zo ver laten komen. Denk als jullie de volgende keer een toneelstukje voorbereiden wél aan hem, aan wat hij zou doen. Dat is het minste wat je kunt doen met zijn erfenis.” Deze opmerking viel bij Ruben Nicolai bijzonder slecht.
Ruben verdedigt zijn collega’s fel
Tijdens de uitzending herhaalt Angela haar standpunt tegenover een zichtbaar geïrriteerde Ruben. Hij schiet de programmamakers Bob en Alex te hulp en probeert hun keuze te verdedigen. “Ze maken ook gewoon televisie,” zegt hij nadrukkelijk. “Anders moet je het hele oeuvre van Robert ten Brink ook in de prullenbak schuiven.
Dan moet je gewoon aanbellen en zeggen: ‘Er staat iemand uit Australië op de hoek!’ Dat stelt hij ook uit.” Daarmee wil hij aangeven dat emotionele spanningsopbouw een vast onderdeel is van het televisieformat.
Ruben erkent dat het fragment ongelukkig was, maar vindt Angela’s verwijt oneerlijk. “Je verwijt mensen dat hun presentator er niet is, terwijl hij er om een heel goede reden niet is. Ze proberen het en het blijkt dat ze niet zo goed zijn als hun collega de presentator.” Met andere woorden: hij ziet het als een ongelukkig maar menselijk moment, geen structureel probleem.
Discussie over de ‘erfenis’ van Martijn Krabbé laait op
Wat Ruben vooral stoort is de laatste zin van Angela’s column, waarin ze spreekt over ‘de erfenis van Martijn Krabbé’. Volgens hem slaat ze daarmee de plank mis. “Die man leeft nog!” roept hij uit, zichtbaar geërgerd. Angela blijft echter bij haar standpunt.
Volgens haar kan een erfenis ook bij leven bestaan, zeker als het gaat om iemands nalatenschap binnen de televisie. “Dit programma is zijn nalatenschap, het ademt nog steeds heel erg Martijn en ik vind dat je daar zorgvuldiger mee om moet gaan.”
Ze vindt dat Ruben vooral loyaal is aan zijn RTL-collega’s en dat zijn verdediging meer met collegialiteit dan met objectiviteit te maken heeft. “Het is lief dat je het voor je RTL-collega’s opneemt, maar dit ging echt alle grenzen te buiten.” Daarmee maakt ze duidelijk dat het volgens haar niet alleen ging om een fout in regie, maar om een ethisch grensoverschrijdend moment op televisie.
Woordenstrijd maakt diepe kloof zichtbaar
De hele discussie toont hoe verschillend televisieprofessionals kijken naar wat gepast is op de buis. Waar de een ruimte ziet voor spanning en drama, ziet de ander een grove inschattingsfout met emotionele schade als gevolg. Angela’s verwijzing naar de ‘erfenis’ van Martijn Krabbé bleek het breekpunt in de discussie, en de meningen daarover zullen nog wel even blijven doorsudderen.