Men's Zine
  • Geld & Carriere
  • Automotive
  • Luxury
  • Society
  • Over Ons
    • Privacy
    • Disclaimer
    • Cookies
    • Contact
No Result
View All Result
Men's Zine
No Result
View All Result
Home Society

Op deze nieuwe manier word jij schaamteloos bedonderd in de supermarkt

Mark Lagemaat by Mark Lagemaat
in Society

Verpakkingen in de supermarkt zijn niet alleen kleiner geworden. Wat je erin aantreft, blijkt ook ingrijpend veranderd. Je betaalt nog altijd dezelfde prijs – of zelfs meer – maar krijgt een product dat kwalitatief flink is ingeleverd. De Consumentenbond sloeg alarm na een breed onderzoek naar honderden producten. Veel consumenten voelen zich misleid, zeker in tijden waarin elke euro telt.

Verdrietig nieuws voor Joke Bruijs: ‘Ze kan niet meer alleen zijn’

Uit onderzoek van de Consumentenbond naar 600 producten blijkt dat één op de vier artikelen inmiddels een andere samenstelling heeft dan vijf jaar geleden. Soms gaat het om een subtiele verandering in de receptuur, maar in andere gevallen zijn de verschillen schokkend groot. Vooral huismerken, maar ook bekende A-merken, blijken hun producten in stilte te hebben aangepast zonder daar eerlijk over te zijn tegen de klant.

Zo bevatten de lekkerbekjes van Albert Heijn nu nog maar iets meer dan de helft vis, terwijl dat vijf jaar geleden nog 66 procent was. Ook Bertolli vloeibaar werd onder de loep genomen. Het aandeel olijfolie daalde daar van 20 naar slechts 7 procent. Toch blijven de prijzen gelijk – of stijgen ze zelfs. Dat roept grote vragen op over de transparantie van de voedingsindustrie.

Siroop met minder fruit en meer aroma
Een ander schrijnend voorbeeld is te vinden in de bosvruchtensiroop van Plus. Die bestond in 2019 nog voor 19 procent uit echte bosvruchten. Vandaag de dag is dat gedaald naar slechts 6 procent. In plaats van meer fruit krijg je dus vooral aroma. En ook daar geldt: de prijs is niet mee gedaald. Integendeel, consumenten betalen hetzelfde of meer voor een sterk uitgekleed product.

Frans Bauer stopt er abrupt mee en dit zag niemand aankomen

Fabrikanten verdedigen zich met merkwaardige argumenten. Zo beweert Albert Heijn dat de lekkerbekjes lekkerder zijn geworden doordat er minder vis in zit. Klanten zouden vooral het paneermeel waarderen. Ook Plus stelt dat klanten het aroma in de siroop belangrijker vinden dan het echte fruitgehalte. Zulke uitspraken worden door veel consumenten met gefronste wenkbrauwen ontvangen.

Kritiek van Consumentenbond
De Consumentenbond is fel in haar oordeel. Supermarkten mogen dan op het etiket vermelden wat erin zit, maar de consument heeft geen vergelijkingsmateriaal uit het verleden. Volgens woordvoerder Joyce Donat is dat precies het probleem: “Als een product wordt verbeterd, zie je dat groot op de verpakking staan. Nu gebeurt dat niet. Dat zegt genoeg.”

De organisatie stelt dat het aanpassen van recepten zonder duidelijke communicatie grenst aan misleiding. Zeker nu veel gezinnen elke cent moeten omdraaien, is het pijnlijk om te merken dat ze ongemerkt minder kwaliteit krijgen voor hetzelfde bedrag. De roep om strengere regels en betere informatievoorziening wordt daardoor steeds luider.

Monique Westenberg grijpt direct haar kans en gaat aan de haal met een heel bekende

Waarom dit volgens de bond geen toeval is
De conclusie van de Consumentenbond is hard maar duidelijk: consumenten worden keihard bij de neus genomen. De wijzigingen zijn zelden ingegeven door smaak, gezondheid of duurzaamheid. Ze zijn vooral gericht op kostenbesparing en winstmaximalisatie. Het is volgens de bond dan ook niet verbazend dat juist nu – terwijl veel mensen moeite hebben met rondkomen – deze trucs aan het licht komen.

Wat je dus dagelijks uit het schap haalt, is vaak niet meer wat het ooit was. En hoewel dat keurig in kleine lettertjes op het etiket vermeld staat, mis je als consument het overzicht en de vergelijking met het verleden. Daardoor lijkt alles hetzelfde, maar krijg je onbewust minder voor je geld. En dat is precies waar het pijn doet.

Bron
Lees meer ➜ Lees meer ➜

Mis dit niet

Fans en volgers Emma Heesters in tranen door emotioneel bericht
Society

Fans en volgers Emma Heesters in tranen door emotioneel bericht

Weerdiensten geven noodweer waarschuwing af: ”Dit is wanneer het bij jou losgaat”
Society

Weerdiensten geven noodweer waarschuwing af: ”Dit is wanneer het bij jou losgaat”

Vader deelt hartverscheurend bericht na overlijden GTST-acteur
Society

Vader deelt hartverscheurend bericht na overlijden GTST-acteur

Mediawereld in diepe rouw: Bekende radiomaker overleden
Society

GTST-acteur overleden: ‘Gevochten als een leeuw’

Britt Dekker maakt bizar dikke winst op de verkoop van haar woning
Society

Britt Dekker maakt bizar dikke winst op de verkoop van haar woning

B&B Vol Liefde-deelnemer blijkt ‘crimineel’ te zijn
Society

B&B Vol Liefde-Malgosia ‘waarschuwt’ Joyce en dreigt met pikante onthullingen

Rick Evers choqueert met onthulling: “Dit wordt de nieuwe koningin als vliegtuig uit Griekenland neerstort”
Society

Rick Evers choqueert met onthulling: “Dit wordt de nieuwe koningin als vliegtuig uit Griekenland neerstort”

Onze gedachten zijn momenteel bij Francis van Broekhuizen
Society

Onze gedachten zijn momenteel bij Francis van Broekhuizen

Verrassende bekendmaking over Hélène Hendriks en dit zag niemand aankomen
Society

Verrassende bekendmaking over Hélène Hendriks en dit zag niemand aankomen

Kijkers zeggen massaal hetzelfde over Jean-Paul in nieuwe seizoen B&B Vol Liefde
Society

Kijkers zeggen massaal hetzelfde over Jean-Paul in nieuwe seizoen B&B Vol Liefde

 

MEEST GELEZEN

  • Onze gedachten zijn momenteel bij Francis van Broekhuizen

    Onze gedachten zijn momenteel bij Francis van Broekhuizen

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Danny Froger deelt hartverscheurend nieuws: ‘We gaan je missen’

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Teleurstelling bij familie Jelies: ‘We hebben samen besloten’

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • GTST-acteur overleden: ‘Gevochten als een leeuw’

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
- Advertentie -

Categories

  • Automotive
  • Geld & Carriere
  • Lifestyle
  • Living
  • Luxury
  • Media
  • Society
  • Video's

Tags

related
  • Over Ons
  • Privacy
  • Disclaimer
  • Contact

© 2024 Men's Zine - Mannelijk, modern en onmisbaar.

No Result
View All Result
  • Geld & Carriere
  • Automotive
  • Luxury
  • Society
  • Over Ons
    • Privacy
    • Disclaimer
    • Cookies
    • Contact

© 2024 Men's Zine - Mannelijk, modern en onmisbaar.