Volgend jaar worden verkeersboetes in Nederland opnieuw duurder. Dit betekent dat bestuurders die de regels overtreden, dieper in de buidel moeten tasten. De meeste overtredingen zullen met zo’n 10 euro stijgen. Zo gaat de boete voor het onterecht parkeren op een gehandicaptenplaats naar maar liefst 500 euro. De boetes worden aangepast aan de hand van de inflatie, stelt het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).
De tariefsverhoging is gebaseerd op een indexeringspercentage van 3,2 procent voor 2025. Dit betekent dat je voor veel overtredingen, zoals te hard rijden of fout parkeren, meer moet betalen dan dit jaar.
Het ontwerpbesluit ligt nog ter goedkeuring voor, maar de verwachting is dat het kabinetsplan gewoon doorgaat. Het opvallende aan deze verhoging is dat het Openbaar Ministerie (OM) vorig jaar juist pleitte voor een verlaging van verkeersboetes.
Openbaar Ministerie
Een jaar geleden gaf het OM aan dat de boetes met 30 procent verlaagd zouden moeten worden. Ze waarschuwden dat de hoge tarieven maatschappelijke spanningen zouden kunnen veroorzaken.
Het kabinet sloeg die waarschuwing in de wind en verhoogde de boetes voor 2024 zelfs nog met 10 procent, bovenop de eerdere stijging van 8,6 procent in 2023. Dit besluit zorgt nu voor veel discussie, vooral omdat lichte verkeersovertredingen inmiddels worden beboet met bedragen die vergelijkbaar zijn met die voor zwaardere strafzaken.
Verkeersovertredingen zwaarder bestraft
De verschillen tussen lichte verkeersovertredingen en strafzaken worden steeds kleiner. Zo wordt voor een mishandeling vaak een boete van ongeveer 400 euro opgelegd.
Dat is lager dan de 500 euro die je betaalt als je volgend jaar onterecht op een gehandicaptenplaats parkeert. Het kabinet geeft aan dat deze verhogingen nodig zijn om een begrotingstekort bij het ministerie van Justitie en Veiligheid op te vangen.
De afgelopen zomermaanden mei tot en met augustus zijn er ongeveer 200.000 minder verkeersboetes uitgeschreven dan in dezelfde periode van 2023. Deze daling van 7,6 procent komt vooral door wegwerkzaamheden en het vervangen van flitspalen.
Door deze werkzaamheden werkten sommige controlesystemen tijdelijk niet, wat zorgde voor een afname in boetes. Toch rekent het kabinet erop dat de inkomsten uit verkeersboetes op de lange termijn weer stijgen.
Flitspalen en controlesystemen
Het kabinet hoopt vanaf 2028 jaarlijks ongeveer 59 miljoen euro binnen te halen via verkeersboetes. Dit bedrag wil men onder andere realiseren door het aantal digitale flitspalen uit te breiden.
Ook worden er zogenoemde ‘focusflitsers’ ingezet die dag en nacht controleren op telefoongebruik tijdens het rijden. Verder wordt een groot aantal trajectcontrolesystemen vervangen, wat naar verwachting zal bijdragen aan een betere handhaving van de verkeersregels.
Administratiekosten
Hoewel de boetes stijgen, blijven de administratiekosten die bij het innen van de boetes komen kijken, onveranderd. Deze kosten bedragen 9 euro per boete. Het CJIB, verantwoordelijk voor de inning van de boetes, laat weten dat zo’n 84 procent van de overtreders hun boete op tijd betaalt.
Wanneer een boete niet op tijd betaald wordt, volgt er een verhoging van 50 procent. Wordt ook deze verhoging genegeerd, dan loopt het bedrag verder op tot 100 procent.
Verkeersovertredingen worden dus flink duurder in 2025. Houd hier rekening mee als je de weg op gaat, want de tarieven blijven stijgen. En vergeet vooral niet op tijd te betalen, anders krijg je naast de hogere boetes ook nog eens extra kosten op je bord.
Verkeersovertreding | Bedrag |
---|---|
Onnodig links rijden | 280 euro (+10 euro) |
Niet handsfree bellen of het vasthouden van een telefoon tijdens het rijden | 430 euro (+10 euro) |
Door rood rijden | 310 euro (+10 euro) |
Kenteken niet leesbaar | 180 euro |
Rijden over een trottoir | 190 euro |
Stilstaan op een trottoir | 120 euro |
Niet links inhalen | 310 euro (+10 euro) |
Een kruispunt blokkeren | 310 euro (+10 euro) |
Op een kruispunt geen voorrang verlenen aan bestuurders van rechts | 310 euro (+10 euro) |
Een militaire colonne doorsnijden | 120 euro |
Een uitvaartstoet van motorvoertuigen doorsnijden | 120 euro |
Afslaan zonder richting aan te geven | 120 euro |
Een voertuig op een zodanige wijze laten staan zodat op de weg gevaar ontstaat, dan wel het verkeer wordt/kan worden gehinderd | 180 euro |
Parkeren bij een kruispunt op een afstand van minder dan 5 meter daarvan | 120 euro |
Op een gehandicaptenparkeerplaats parkeren zonder een geldige gehandicaptenparkeerkaart | 380 euro (+10 euro) |
Parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats anders dan met een voertuig dat voor die gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats bestemd is | 500 euro (+10 euro) |
Als bestuurder van een motorvoertuig bromfietser of snorfietser onnodig geluid veroorzaken met dat voertuig | 310 euro (+10 euro) |
Het niet plaatsen van een gevarendriehoek bij een eigen pechgeval | 190 euro (+10 euro) |
Het niet dragen van een autogordel | 190 euro (+10 euro) |
Passagier(s) jonger dan 12 jaar en korter dan 1.35 meter vervoeren, zonder dat gebruik wordt gemaakt van een voor hem/hen geschikt en goedgekeurd kinderbeveiligingssysteem of gordel | 280 euro (+10 euro) |
Snelheidsovertredingen
Binnen de bebouwde kom |
---|
5 km/u te hard: €45 |
10 km/u te hard: €93 |
15 km/u te hard: €175 |
20 km/u te hard: €248 |
25 km/u te hard: €336 |
29 km/u te hard: €415 |
30 km/u te hard: €435 |
Buiten de bebouwde kom |
---|
5 km/u te hard: €40 |
10 km/u te hard: €87 |
15 km/u te hard: €158 |
20 km/u te hard: €237 |
25 km/u te hard: €317 |
30 km/u te hard: €413 |
Wegwerkzaamheden of op een 30 km/u-weg |
---|
5 km/u te hard: €72 |
10 km/u te hard: €138 |
15 km/u te hard: €240 |
20 km/u te hard: €333 |
25 km/u te hard: €445 |
29 km/u te hard: €510 |
Hoe vind jij de nieuwe boetebedragen? Laat het ons weten in de reacties!