Elektrisch rijden op vakantie blijft voor velen een uitdaging, vooral vanwege de beperkte actieradius van sommige voertuigen. De Duitse automobielclub ADAC heeft dit probleem onder de loep genomen en meer dan tachtig elektrische auto’s getest om te zien welke modellen het beste presteren tijdens lange autovakanties. De resultaten bieden inzicht in welke voertuigen je met een gerust hart mee op reis kunt nemen.
Testmethodiek van ADAC
De experts van de ADAC baseerden hun beoordelingen op de gegevens van de ADAC Ecotest, waarbij het rijbereik onder realistische omstandigheden werd gemeten.
Hierbij wordt ervan uitgegaan dat vakantiegangers met een batterijniveau van 10 procent naar een laadstation rijden. Dit percentage wordt gekozen omdat men in de praktijk vaak met een dergelijk resterend batterijniveau aankomt bij een laadpunt.
De totale actieradius wordt vervolgens berekend door het bereik tijdens een pauze van 20 minuten bij een snellader mee te nemen. Dit geeft een goed beeld van de geschiktheid van een auto voor lange afstanden.
Koplopers in de test
Op de eerste plaats in de ADAC-test eindigde de Hyundai Ioniq 6. Deze auto, met een accu van 77,4 kWh en achterwielaandrijving, heeft met één laadstop een totaal rijbereik van 931 kilometer.
Andere modellen die uitstekend presteren zijn de Lucid Air (859 kilometer), BMW iX (835 kilometer), Mercedes EQS (825 kilometer), EQE SUV (806 kilometer) en de Polestar 2 (801 kilometer). Deze auto’s hebben allemaal een actieradius van ruim 800 kilometer en zijn daarmee zeer geschikt voor lange reizen.
Middelmatige en matige prestaties
De ADAC classificeert auto’s met een totaal bereik van meer dan 750 kilometer als ‘volledig geschikt voor lange afstanden’. Tot nu toe hebben dertien elektrische auto’s dit behaald. Daarnaast zijn er 42 voertuigen met een bereik tussen 750 en 500 kilometer die als ‘geschikt voor lange afstanden’ worden beoordeeld.
Veertien auto’s vallen in de categorie ‘onder voorwaarden geschikt voor lange afstanden’, met een bereik van 500 tot 400 kilometer. Helaas zijn er ook veertien voertuigen die als ‘nauwelijks geschikt voor lange afstanden’ worden beschouwd.
Deze auto’s hebben een actieradius van minder dan 400 kilometer met één laadstop. De Fiat 500e staat hierbij onderaan met een bereik van slechts 233 kilometer, ondanks een batterij van 23,8 kWh.
Tesla’s prestaties vallen tegen
Opvallend in de testresultaten is de matige prestatie van Tesla, een merk dat vaak als pionier in elektrisch rijden wordt gezien. De Tesla Model X Long Range behaalde de 13e plaats als beste Tesla met een bereik van 791 kilometer.
De Tesla Model 3, bekend om zijn lange actieradius, eindigde pas op de 23e plek. Dit toont aan dat er nog ruimte voor verbetering is, zelfs bij gerenommeerde merken.
Cruciale rol stroomverbruik en oplaadtijd
De ADAC benadrukt dat bij de aanschaf van een elektrische auto niet alleen naar het batterijformaat moet worden gekeken. Ook het stroomverbruik en de oplaadtijd spelen een cruciale rol.
Verder is het belangrijk dat het voertuig een voortemperatuurregeling voor de batterij heeft, die idealiter automatisch via het navigatiesysteem of handmatig kan worden geactiveerd. Deze functies zijn essentieel voor optimale laadprestaties, vooral in koude omstandigheden.
Een zorgeloze elektrische autovakantie
Voor wie met een elektrische auto op vakantie wil, biedt de ADAC-test waardevolle inzichten. Modellen zoals de Hyundai Ioniq 6, Lucid Air en BMW iX blijken uitstekende keuzes te zijn voor lange afstanden.
Het is echter belangrijk om bij de aanschaf van een elektrische auto verder te kijken dan alleen de actieradius en ook factoren zoals stroomverbruik en oplaadtijd mee te nemen in de overweging.
Heb jij al ervaring met lange reizen in een elektrische auto? Laat het ons weten in de reacties op Facebook.