Als je een elektrische auto bezit en regelmatig gebruik maakt van openbare laadpalen, is het belangrijk om goed op de tijd te letten.
Vanaf 1 september heeft laadpaalexploitant Allego een blokkeertarief ingevoerd, dat in rekening wordt gebracht wanneer je langer dan vier uur verbonden blijft met een laadpaal.
Dit tarief komt bovenop de reguliere kosten en bedraagt drie euro per extra uur. Deze maatregel is bedoeld om het zogenaamde ‘laadpaalkleven’ tegen te gaan en ervoor te zorgen dat laadpunten zo efficiënt mogelijk worden gebruikt door alle gebruikers.
De maatregel van Allego is niet uniek in Nederland. Andere aanbieders, zoals Shell, hebben vergelijkbare regels ingevoerd. Dit dient hetzelfde doel. Bij laadpalen van Shell’s partners EVBox en Road betaal je na vier uur laden vijf cent per minuut extra.
Het maximum is 12 euro. Dit soort maatregelen worden steeds gangbaarder bij laadpaalexploitanten. Ze zijn bedoeld om de doorstroming bij laadstations te bevorderen. Zo kan iedereen zijn auto opladen zonder onnodig te wachten.
Uit gegevens van de ANWB blijkt dat bijna een derde van de publieke laadpalen tijdsgebonden tarieven hanteert. Dit zijn vaak blokkeerkosten, maar het kunnen ook andere extra kosten zijn.
Deze worden per minuut of per uur toegevoegd aan de standaardprijs per kilowattuur. De ANWB erkent dat deze tarieven nuttig kunnen zijn om het gebruik van laadpunten te optimaliseren. Ze helpen voorkomen dat auto’s langer dan nodig aangesloten blijven, wat andere gebruikers kan frustreren.
Toch plaatst de ANWB ook kanttekeningen bij deze ontwikkeling. Sommige aanbieders rekenen de extra kosten zelfs ’s nachts, wat volgens de ANWB onredelijk is. “Mensen die hun elektrische auto op straat moeten laden, zijn in veel gevallen al duurder uit dan mensen met een eigen laadpaal.
Ze worden dan ook nog bestraft als hun accu midden in de nacht vol is,” aldus een woordvoerder van de organisatie. Deze automobilisten zouden dan verplicht worden om midden in de nacht op te staan om te voorkomen dat ze een boete krijgen. Dit vindt de ANWB onredelijk en in strijd met de belangen van gebruikers.
Allego heeft naar deze kritiek geluisterd en voert daarom enkele versoepelingen door. Zo zal het bedrijf tussen 23.00 en 7.00 uur geen toeslag in rekening brengen voor laadsessies die langer dan vier uur duren.
Daarnaast schaft Allego de “aansluitkosten” van 25 cent per uur volledig af. Deze aanpassingen moeten het voor nachtelijke laders eenvoudiger maken om zonder extra kosten hun auto volledig op te laden.
Hierdoor wordt het aantrekkelijker om ook ’s nachts gebruik te maken van laadpalen zonder je zorgen te maken over extra kosten. Belangrijk om te vermelden is dat de nieuwe blokkeertarieven niet gelden voor alle Allego-laadpalen.
Laadpalen in Groningen, Drenthe, Overijssel en Gelderland die door de overheid zijn opgekocht, zijn vrijgesteld van deze nieuwe regels. Hiermee blijft er dus enige regionale variatie in hoe deze kosten worden doorberekend aan de gebruiker.
Het is belangrijk om op de hoogte te blijven van de regels die gelden bij de laadpalen die je gebruikt. Dit kan je flink wat geld besparen, vooral als je van plan bent je auto langer aangesloten te laten staan.
Blijf de ontwikkelingen volgen en informeer je over de voorwaarden die voor jou van toepassing zijn. Het helpt je om onnodige kosten te vermijden en zorgt ervoor dat je altijd weet waar je aan toe bent. Door goed geïnformeerd te zijn, kun je optimaal gebruik maken van de laadpalen zonder voor onverwachte verrassingen te komen staan.