Verplaatsbare flitsers, ook wel flexflitsers genoemd, blijken uiterst effectief in het handhaven van de verkeersregels. In het afgelopen jaar resulteerden deze mobiele camera’s in maar liefst 751.000 verkeersboetes. Door hun onvoorspelbare plaatsing hebben automobilisten geen vaste referentiepunten om hun snelheid te matigen, wat het risico op een overtreding vergroot.

In tegenstelling tot reguliere flitspalen, die vaak slechts van achteren fotograferen, kunnen flexflitsers ook voertuigen vanaf de voorkant vastleggen. Dat brengt een opvallende uitzondering met zich mee voor motorrijders.
Waarom motorrijders minder vaak beboet worden
Voor bestuurders is het niet direct zichtbaar of een flexflitser alleen van achteren fotografeert of ook de voorkant van een voertuig vastlegt. Dat betekent dat automobilisten bij een snelheidsovertreding in beide gevallen een boete kunnen verwachten. Voor motorrijders ligt dat anders, omdat hun voertuigen geen kentekenplaat aan de voorkant hebben.
Wanneer een flexflitser uitsluitend van voren flitst, kan er voor een motorfiets geen boete worden uitgeschreven. Het Openbaar Ministerie bevestigt deze situatie en geeft aan dat motoren niet vanaf de voorkant kunnen worden geflitst.
Dit zorgt ervoor dat sommige flitsers minder effectief zijn bij het handhaven van snelheidslimieten voor motorrijders. Niet alle flexflitsers maken gebruik van deze methode en het is niet zichtbaar welke apparaten uitsluitend van achteren werken. Voor automobilisten blijft de pakkans aanzienlijk hoger dan voor motorrijders.
Gericht op telefoongebruik achter het stuur
Naast snelheidsovertredingen richt de overheid zich steeds meer op het aanpakken van afleiding in het verkeer. Onlangs zijn er nieuwe camera’s geïntroduceerd die specifiek controleren op telefoongebruik achter het stuur.
Deze zogenoemde focusflitsers functioneren op een vergelijkbare manier als flexflitsers: ze kunnen eenvoudig worden verplaatst en wisselen regelmatig van locatie. Hierdoor wordt het voor bestuurders steeds moeilijker om te anticiperen op controles. De overheid heeft aangekondigd dat in totaal vijftig van deze camera’s in Nederland worden geplaatst.
Momenteel bevinden de eerste exemplaren zich in een testfase, maar vanaf april worden de eerste officiële boetes uitgedeeld. De combinatie van flexflitsers en focusflitsers betekent dat bestuurders op steeds meer locaties te maken krijgen met handhaving, wat het risico op boetes verder vergroot.