Fabrikanten van fatbikes hebben onlangs een nieuwe fiets op de markt gebracht: de skinnybike. Deze fiets is ontwikkeld als reactie op de steeds strenger wordende regelgeving rondom fatbikes. De Tweede Kamer heeft namelijk voorstellen ingediend om de veiligheid van jonge gebruikers van elektrische fietsen te vergroten.
Deze voorstellen omvatten een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht voor fatbikes. Daarnaast zou het voor kinderen onder de 14 jaar verboden worden om e-bikes met brede banden te gebruiken. De skinnybike lijkt sterk op de fatbike, maar is voorzien van dunnere banden en een in hoogte verstelbaar zadel.
De fabrikanten hebben hiermee een slimme strategie bedacht om de nieuwe regelgeving te omzeilen. Door aanpassingen te maken aan de kenmerken van de fiets, valt de skinnybike net buiten de voorgestelde wetgeving. Dit betekent dat kinderen jonger dan 14 jaar nog steeds toegang kunnen krijgen tot een gemotoriseerde fiets.
De fabrikanten lijken hiermee hun verkoopcijfers te beschermen, in plaats van de focus te leggen op veiligheid. Dit roept de vraag op of winst voor hen belangrijker is dan de veiligheid van jonge gebruikers.
De voorgestelde wetgeving komt voort uit zorgen over de verkeersveiligheid van jonge fietsers. Kinderen hebben vaak nog niet de ervaring om goed te kunnen anticiperen in druk verkeer. Dit maakt het voor hen moeilijker om met krachtigere voertuigen om te gaan, zoals fatbikes.
Het feit dat fabrikanten nu inspelen op mazen in de wetgeving zonder rekening te houden met de veiligheid van kinderen, gaat in tegen de intenties van de nieuwe regels. De skinnybike kan hierdoor als een risicovolle oplossing worden gezien.
Ondanks de aanpassingen aan de skinnybike blijft het risico op ongelukken bestaan. Kinderen kunnen nog steeds op hoge snelheid door het verkeer rijden zonder dat er sprake is van een helmplicht. Hierdoor blijft het risico op ernstige verwondingen aanwezig bij ongevallen.
Medische professionals, zoals traumatologen en zorgverleners, zullen geconfronteerd blijven worden met jonge patiënten die letsel oplopen dat mogelijk voorkomen had kunnen worden. Dit benadrukt nogmaals het belang van veiligheidsmaatregelen die gericht zijn op het beschermen van jonge gebruikers.
In plaats van te werken aan het verbeteren van de veiligheid van hun producten, lijken fabrikanten zich meer te richten op het behouden van hun marktaandeel. De focus ligt niet op het beschermen van jonge fietsers, maar op manieren om de nieuwe regelgeving te omzeilen.
Dit is zorgwekkend gezien de verhoogde risico’s voor jonge kinderen die met deze krachtige voertuigen in aanraking komen. Het is daarom te hopen dat de wetgevers zich aan hun plannen houden om de veiligheid van jonge fietsers te waarborgen.