De strijd om de kijkcijfers op de vrijdagavond heeft een duidelijke winnaar opgeleverd: Gerard Joling. Met zijn nieuwe reallifesoap ‘Only Joling’ op RTL 4 wist hij afgelopen week ruim 1,1 miljoen kijkers aan zich te binden. Tegelijkertijd kreeg Roxeanne Hazes met haar programma ‘Het Holland Huis’ op SBS 6 een klap te verduren die ze mogelijk niet meer te boven komt.

Volgens tv-analist Tina Nijkamp staat haar toekomst bij de zender op losse schroeven. Gerard Joling is met zijn nieuwe soap een onverwachte sensatie op de vrijdagavond geworden. Zijn programma ‘Only Joling’ wist bij de première maar liefst 1.119.000 kijkers te trekken.
Daarmee behaalde hij een marktaandeel van 32,1 procent in de felbegeerde commerciële doelgroep van 25 tot 54 jaar. Volgens Tina Nijkamp, bekend als een autoriteit op het gebied van kijkcijfers, is Gerard daarmee dé kijkcijferklapper van de avond. “Gerard won primetime en verslaat zelfs Flikken Maastricht”, aldus Nijkamp op haar kanaal.
Niet alleen is dit een indrukwekkende start op zichzelf, maar het overtreft ook vergelijkbare programma’s. Zo scoorde zijn voorganger ‘The Headliner’ bij de start 1,020 miljoen kijkers en ‘Holland’s Got Talent’ bleef in september steken op net iets meer dan een miljoen. De start van ‘Only Joling’ is dus krachtiger dan menigeen had verwacht.
Vergelijking met Gordon en De Bauers valt
Wanneer je de cijfers van Gerard naast die van Gordon legt, zie je een enorm verschil. Gordon startte op 6 september met zijn programma ‘Dit Ben Ik: Gordon’ en trok daarmee slechts 461.000 kijkers. Gerard wist dus meer dan het dubbele binnen te halen.
Ook vergeleken met de serie ‘De Bauers: 20 jaar later’, die vorig jaar nog 1,4 miljoen kijkers trok, doet Gerard het goed. In de commerciële doelgroep scoort hij namelijk beter: 32,1 procent tegenover 29,6 procent.
Het Holland Huis stort volledig in
Het grote succes van Gerard heeft een keerzijde, en die ligt bij Roxeanne Hazes. Haar programma ‘Het Holland Huis’, waarin ze Nederlandse artiesten aan elkaar praat, had al moeite om het publiek vast te houden. De afgelopen weken wist ze gemiddeld zo’n 400.000 kijkers te boeien. maar s
Sinds de lancering van ‘Only Joling’ zijn ook die aantallen flink gedaald. Afgelopen vrijdag keken er nog slechts 296.000 mensen naar haar programma, wat neerkomt op een schrale 3,9 procent marktaandeel in de doelgroep.
Tina Nijkamp is hard in haar oordeel: “Dat is compleet gecrasht. De afgelopen twee weken was het al niet best met zo’n 400 duizend kijkers, maar nu is Roxeanne verpletterd door Gerard Joling. Hij snoepte nog heel veel meer kijkers weg daar.”
Zender zou kunnen ingrijpen
Binnen SBS 6 wordt nu al vooruitgekeken naar andere programma’s. Volgens Nijkamp kijkt men intern uit naar het nieuwe seizoen van ‘Massa is Kassa’ met Peter Gillis. Een vroegtijdig einde voor ‘Het Holland Huis’ lijkt dan ook niet ondenkbaar.
“Afschuwelijke cijfers. Zelfs Het Jaar Van scoorde veel hoger. Bij SBS 6 kijken ze dus nu al enorm uit naar Peter Gillis. Wellicht zelfs dat ze Het Holland Huis wel gaan schrappen”, meldt Nijkamp.
De timing is bovendien ongunstig voor Roxeanne. “Het is bijna Pasen en dus dit zijn de maanden waarin het geld moet worden verdiend. En dat kan niet met 3,9 procent. Dan moet er te veel worden gecompenseerd aan de adverteerders.” Zo legt Nijkamp uit waarom SBS 6 zich dit soort lage kijkcijfers niet kan veroorloven.
Vandaag Inside scoort wél, maar Rox verliest terrein
Na ‘Het Holland Huis’ werd de avond afgesloten met ‘Vandaag Inside’, dat met 957.000 kijkers opnieuw een sterke prestatie neerzette. Voor Roxeanne Hazes betekent dit dat zij niet alleen door Gerard Joling overvleugeld werd.
Ook door collega’s binnen haar eigen zender. “Gerard dus de winnaar en Roxeanne dus de grote verliezer van de vrijdagavond. Sneu, maar het is niet anders”, besluit Tina onomwonden.
Gerard blijft bescheiden, maar vol verwachting
Gerard Joling zelf toonde zich verheugd over het succes van zijn programma. In een reactie in Shownieuws laat hij weten: “Ik zeg altijd maar zo: prijs de dag niet voor het avond is, want we moeten ook nog kijken hoe het de volgende weken gaat, maar het gaat wel oplopen naar bizarre dingen die straks nog te zien zijn in de reallifesoap.”
Twijfels bij showkenners over houdbaarheid
Toch klinken er ook kritische geluiden. Showkenner Bart Ettekoven houdt nog een slag om de arm over het blijvende succes van ‘Only Joling’. “Het is wel afwachten of het wel zo hoog blijft, want dit is wat het is, dit is zijn leven en blijft het leuk? Ik vond wel dat hij heel veel op de foto ging met mensen. Ja, dat is nu leuk om gezien te hebben in aflevering één, maar…”