De VPRO brengt binnenkort de documentaire Kinderen van Rutte uit, waarin oud-leerlingen terugblikken op de lessen van voormalig premier Mark Rutte. Documentairemaakster Roos van Ees sprak hiervoor met meer dan honderd oud-studenten. In de serie delen zij niet alleen hun ervaringen met zijn lessen, maar ook hun persoonlijke indrukken van hem als docent. “In de klas was hij minder formeel,” vertellen zij.

Na veertien jaar premierschap geniet Mark Rutte van een rustperiode voordat hij aan een nieuwe functie begint. Toch had Van Ees hem graag willen betrekken bij de documentaire. In een interview met het Algemeen Dagblad legt zij uit waarom hij afwezig blijft: “Ik heb hem gevraagd, maar hij wilde echt niet meedoen. Hij ziet lesgeven als iets uit zijn privéleven.”
Ondanks zijn weigering blijft Van Ees nieuwsgierig naar zijn perspectief. “Ik had hem graag willen vragen hoe de leerlingen hem hebben beïnvloed. Hun verhalen schetsen een uniek beeld van hem als docent,” zegt ze.
Sinds 2008 gaf Mark Rutte geschiedenis en maatschappijleer op het Johan de Witt College in de Haagse Schilderswijk. Veel van zijn leerlingen hadden een migratieachtergrond en waren pas kort in Nederland. De documentaire laat drie oud-leerlingen aan het woord over hun ervaringen in zijn klas.
Een oud-leerling, inmiddels 21 jaar, herinnert zich dat hij in het begin onder de indruk was van Rutte. “In het begin vond ik het spannend, maar na een paar lessen zag ik hem gewoon als meester Mark.”
Volgens hem was Rutte een stuk losser in de klas dan op televisie. “Hij maakte grapjes en had soms een losgeknoopt overhemd zonder stropdas. Dat zag je nooit als hij premier was.”
Daarnaast deelde Rutte regelmatig anekdotes. “Hij vertelde eens hoe hij verdwaalde in het parlement van China. En hij liet een spotprent van zichzelf als dictator zien. In plaats van boos te worden, moest hij er hard om lachen.”
Een andere oud-student, inmiddels 30 jaar en werkzaam als energieadviseur, vond Rutte een natuurlijke docent. “Hij kon goed orde houden, maar met een groep pubers blijft dat een uitdaging.”
Volgens deze oud-leerling draaiden zijn lessen vaak om leiderschap en zelfvertrouwen. “Hij leerde ons dat je de regie over je eigen leven moet nemen. Dat heb ik altijd onthouden.”
Hij geeft een concreet voorbeeld. “Bij een sollicitatie vroegen ze of ik mijn hoofddoek wilde afdoen. Toen heb ik gezegd: nee, ik wil beoordeeld worden op mijn werk, niet op mijn uiterlijk.”
Een andere oud-leerling, eveneens 21 jaar, benadrukt hoe betrokken Rutte was. “Hij stelde altijd vragen en wilde echt weten hoe het met ons ging. Alleen verwarde hij me altijd met mijn broer, die ook bij hem in de klas zat.”
Toen de student in 2016 naar Nederland kwam, vond hij het opmerkelijk dat de premier op de fiets naar zijn werk ging. “In Syrië kun je je dat niet voorstellen. Maar hier zeggen ze: doe normaal. En fietsen is normaal.”
De documentaire Kinderen van Rutte biedt een bijzondere inkijk in een minder bekende kant van Mark Rutte. Wat vind jij van zijn rol als docent? Laat het ons weten in de reacties op Facebook.