Het wordt steeds lastiger om met de auto door Amsterdam te rijden. Parkeren is duur, files nemen toe en de maximumsnelheid ligt in veel straten op slechts 30 km/u. Alsof dat nog niet genoeg is, krijgen fietsers straks nog meer ruimte op de rijbaan. De gemeente heeft een experiment uitgevoerd om te testen of snelle fietsers zich tussen het autoverkeer kunnen mengen. Dit besluit stuit echter op weerstand bij automobilisten, die zich zorgen maken over de veiligheid en doorstroming.

De gemeente voerde vorig jaar een proef uit in twee drukke straten, de Constantijn Huygensstraat en de Bilderdijkstraat. Hier mochten snelle fietsers tijdelijk gebruikmaken van de rijbaan. De maximumsnelheid voor auto’s was hier 30 km/u, terwijl fietsers op het fietspad een adviessnelheid van 20 km/u kregen. Omdat de wet fietsen op de rijbaan nog niet toestaat, werden speciale verkeersmaatregelen genomen om dit mogelijk te maken.
Het experiment leverde wisselende reacties op. Uit interviews met fietsers bleek dat de meeste liever op het fietspad bleven. Slechts 3 procent extra koos ervoor om op de rijbaan te fietsen. De fietsers die dit probeerden, ervoeren het als prettig en vonden dat ze op deze manier sneller konden doorrijden zonder langzamere fietsers te hinderen.
Automobilisten zien vooral nadelen
Bij automobilisten lagen de meningen heel anders. Uit een enquête bleek dat slechts 26 procent het een goed idee vond om fietsers op de rijbaan toe te laten. Daarentegen was 68 procent hiertegen. Verder gaf bijna twee derde van de ondervraagde automobilisten aan dat het verkeer te druk werd en vond ruim een derde de situatie onveilig. Dit terwijl slechts een kleine groep fietsers gebruik maakte van de rijbaan. De vraag blijft hoe dit uitpakt als in de toekomst meer fietsers ervoor kiezen om tussen de auto’s te rijden.
Gemeente ziet voldoende reden voor vervolgproeven
Ondanks de bezwaren van veel weggebruikers, ziet de gemeente voldoende aanleiding om door te gaan met nieuwe experimenten. Wethouder van Verkeer en Vervoer Melanie van der Horst stelt dat de proef heeft aangetoond dat snelle fietsers veilig op de rijbaan kunnen rijden. Daarom worden binnenkort nieuwe testen uitgevoerd.
Een van deze proeven richt zich op het verlagen van de snelheid van snelle fietsers in parken zoals het Rembrandtpark, Westerpark en Vondelpark. Daarnaast wordt gekeken naar het invoeren van een maximumsnelheid op fietspaden en het verplicht stellen van de rijbaan voor elektrische vrachtfietsen. Dit moet zorgen voor een betere verdeling van het verkeer en een veiligere situatie voor zowel fietsers als voetgangers.
Plannen om elektrische auto’s te weren
Opvallend is dat de gemeente zelfs overweegt om elektrische auto’s te verbieden in voetgangersgebieden, terwijl fietsen daar nog wel zijn toegestaan. Mogelijk speelt het geluidloze karakter van elektrische voertuigen hierbij een rol. Hierdoor zouden voetgangers deze voertuigen minder snel opmerken, wat de kans op ongelukken kan vergroten.
Amsterdam blijft experimenteren en aanpassen om het verkeer veiliger en efficiënter te maken. De grote vraag is of automobilisten zich hierin kunnen vinden en hoe deze maatregelen zich in de praktijk zullen ontwikkelen.