In 2025 worden de kosten voor het bezit van een auto in Nederland duurder. Dit komt door aanpassingen in de wegenbelasting. Zeven van de twaalf provincies verhogen hun opcenten, de vrijstelling voor elektrische auto’s wordt teruggeschroefd en hybride voertuigen profiteren minder van belastingkortingen. Wat dit concreet betekent, verschilt per autobezitter, maar elektrische rijders worden het hardst getroffen.
Jarenlang waren volledig elektrische auto’s vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Vanaf 1 januari 2025 komt daar verandering in: eigenaars betalen dan 25% van het reguliere tarief. Deze korting wordt in de komende jaren verder afgebouwd. Tegen 2030 betalen elektrische rijders het volledige wegenbelastingtarief. Deze verandering markeert een belangrijke verschuiving in het beleid rond elektrisch rijden.
„Het bedrag dat je betaalt aan wegenbelasting hangt af van de provincie waarin je woont, de CO2-uitstoot, het gewicht en de brandstofsoort van je auto,” legt Tim Roks, auto-expert bij AutoTrack, uit. Vooral het gewicht speelt een cruciale rol, wat nadelig uitpakt voor elektrische voertuigen.
Gewicht: een zwaardere kostenpost
Elektrische auto’s zijn vaak zwaarder dan vergelijkbare auto’s met een verbrandingsmotor, vanwege hun accupakket. Dit extra gewicht leidt tot hogere belastingtarieven. „Een elektrische Volkswagen Golf weegt bijvoorbeeld 300 kilo meer dan een Golf met een 1,5-liter benzinemotor. Dat verschil zie je terug in de belastingaanslag,” aldus Roks. Hoewel de korting in 2025 nog enigszins bescherming biedt, betalen elektrische rijders in 2026 al 75% van het reguliere tarief.
Roks adviseert om bij de aanschaf van een elektrische auto rekening te houden met het gewicht, aangezien dit de wegenbelasting aanzienlijk kan beïnvloeden.
*Bij het tarief van 2026 is de algehele indexatie voor dat jaar nog niet meegenomen, dus dat is puur de verlaging van de korting. De tarieven zijn berekend met de opcenten van provincie Utrecht.
Provinciale opcenten verhogen de lasten
Naast het basistarief, dat in heel Nederland gelijk is en in 2025 met 1,2% stijgt door inflatiecorrectie, verschillen de provinciale opcenten per regio. Deze extra kosten, die provincies bovenop het basistarief heffen, kunnen flink oplopen. Friesland, Flevoland, Gelderland, Utrecht, Zuid-Holland, Noord-Brabant en Limburg verhogen deze opcenten in 2025.
„Autobezitters in sommige provincies kunnen door deze verhoging tientallen tot honderden euro’s meer gaan betalen,” zegt Menno Dijcks, verzekeringsspecialist bij Independer. „Verhuis je bijvoorbeeld van Overijssel naar Gelderland, dan betaal je met dezelfde auto al snel 100 euro meer per jaar. Rijd je een dieselauto of een zware elektrische wagen, dan kunnen de kosten zelfs in de honderden euro’s lopen.”
Hybride voertuigen ook geraakt
De aanpassingen beperken zich niet tot volledig elektrische auto’s. Voor plug-in hybride voertuigen verdwijnen belastingkortingen geleidelijk. Vanaf 2025 betalen hybride rijders 75% van het reguliere wegenbelastingtarief. In 2026 vervalt deze korting volledig, waardoor hybride eigenaars hetzelfde bedrag betalen als autobezitters met een traditionele brandstofauto.
De aanpassingen in de wegenbelasting raken iedereen die een auto bezit, maar de impact verschilt sterk afhankelijk van je voertuig en woonplaats. Vooral eigenaars van elektrische en hybride auto’s zullen de komende jaren meer moeten betalen. Dit maakt een zorgvuldige keuze bij de aanschaf van een nieuwe auto belangrijker dan ooit.
Hoe kijk jij aan tegen deze wijzigingen? Laat het ons weten in de reacties op Facebook.