Je staat stil bij een kruispunt, met haaientanden duidelijk zichtbaar op het wegdek. Je weet wat dat betekent: jij moet voorrang verlenen. Alles lijkt overzichtelijk. Tot een wielrenner plotseling met hoge snelheid voorbij raast en je auto raakt. Jij denkt dat hij had moeten stoppen. Hij denkt juist dat jij fout zat. De rest van de dag blijf je met twijfels zitten over wie er nu eigenlijk gelijk had.

Veel mensen weten niet dat haaientanden niet voor iedere weggebruiker dezelfde betekenis hebben. Als automobilist leer je dat je moet stoppen bij die witte driehoeken. Toch gelden die regels in sommige situaties niet voor fietsers. Het hangt volledig af van de inrichting van het kruispunt, de rijrichting van het verkeer en wie zich op de voorrangsweg bevindt. En juist daar gaat het vaak mis in de inschatting.
Een recente video op sociale media laat precies zo’n situatie zien. Een wielrenner snelt over een kruising en botst tegen een andere weggebruiker. De online reacties zijn fel: mensen noemen hem ‘asociaal’ en vinden dat hij had moeten stoppen. Maar volgens een verkeersdeskundige zat de wielrenner juridisch juist goed. Hij reed namelijk op een voorrangsweg, en de haaientanden golden alleen voor het verkeer dat zijn pad kruiste.
Je denkt dat je alles netjes hebt gedaan: je verleende voorrang zoals je hebt geleerd en hield je aan de verkeersregels. Toch doet de verzekering moeilijk en blijft de schade voor jouw rekening. Dat voelt oneerlijk. Maar de regels zeggen dat je voorrang moet geven aan verkeer op de kruisende weg. Als de wielrenner zich op die voorrangsweg bevond, moest jij hem dus laten voorgaan – zelfs als hij hard reed en van een onverwachte kant kwam.
Wielrenners vormen een aparte categorie. Ze mogen soms op het fietspad rijden, maar ook gewoon op de rijbaan. Daarbij halen ze vaak snelheden die niet onderdoen voor bromfietsers. Daardoor kun je hen sneller op het kruispunt hebben dan je verwacht. Qua regelgeving zijn ze ‘fietsers’, maar hun gedrag en snelheid vragen om extra alertheid van andere weggebruikers. En dat maakt inschatten wie er voorrang heeft soms bijzonder lastig.
Je baseert je gedrag in het verkeer vaak op ervaring, gevoel en wat je jaren geleden tijdens je rijopleiding hebt geleerd. Maar de realiteit verandert. Nieuwe voertuigen zoals fatbikes, e-bikes en speed pedelecs zorgen ervoor dat verkeersregels opnieuw bekeken worden. Wie met oude kennis de weg opgaat, loopt het risico verrast te worden. Daarom is het belangrijk dat je je kennis af en toe bijwerkt en openstaat voor nieuwe inzichten.
Je mag balen als je wordt geraakt of schrikt van een wielrenner die rakelings langs je scheurt. Maar het is waardevoller om zulke momenten te gebruiken als leermoment. Niet alles is zwart-wit. Soms zit jij toch net fout, ook al voelde het alsof je gelijk had. En als je zelf wat meer geduld, aandacht en flexibiliteit toont, wordt het verkeer voor iedereen veiliger en vriendelijker.
– Tekst gaat verder onder de video –
Als je voortaan bij een kruising twijfelt wie er voorrang heeft, neem dan die extra seconde. Kijk nog een keer goed om je heen en overweeg of het logisch is om te gaan. Misschien voorkom je er niet alleen een botsing mee, maar ook een flinke portie stress of een opgefokte toeterpartij. En dat maakt autorijden net een beetje prettiger voor iedereen.