BMW heeft zijn winstverwachtingen voor 2024 fors bijgesteld, mede door een grootschalig probleem met de remsystemen van 1,5 miljoen voertuigen. Het autoconcern besloot om de levering van deze voertuigen stil te leggen, wat heeft geleid tot een terugroepactie.
Deze situatie veroorzaakt niet alleen vertragingen, maar zal ook in het derde kwartaal resulteren in garantiekosten die kunnen oplopen tot honderden miljoenen euro’s. De impact op de jaarcijfers is dan ook aanzienlijk.
Aanpassingen in winstprognoses
De verwachte winstmarge voor dit jaar is door BMW verlaagd naar een niveau tussen de 6 en 7 procent. Dit betreft de winst voor aftrek van rente en belastingen. In eerdere prognoses ging het bedrijf nog uit van een marge tussen de 8 en 10 procent.
De onverwachte kosten die voortvloeien uit de terugroepactie en leveringsstop hebben BMW gedwongen om hun verwachtingen bij te stellen. Deze kosten zullen voor een groot deel ten laste van het derde kwartaal komen.
Grote groep voertuigen getroffen
Van de 1,5 miljoen voertuigen die met het defecte remsysteem rijden, zijn 1,2 miljoen auto’s in handen van consumenten. De resterende voertuigen staan bij dealers of maken deel uit van de voorraad.
Het probleem speelt wereldwijd, waarbij China met 370.000 auto’s het zwaarst getroffen is. Ook in de Verenigde Staten, Duitsland, Zuid-Korea en Frankrijk rijden consumenten rond met deze auto’s.
Leverancier van remsystemen
Continental is een bekende Duitse producent van banden en auto-onderdelen. Zij zijn de leverancier van het remsysteem dat nu voor problemen zorgt bij BMW. Deze week bevestigde het bedrijf dat zij verantwoordelijk zijn voor de levering van dit systeem.
Ondanks dat zowel BMW als Continental benadrukken dat de auto’s veilig zijn om in te rijden, heeft de terugroepactie toch voor een flinke schok binnen de automarkt gezorgd.
Mogelijke juridische stappen
BMW is vooralsnog de enige autofabrikant die dit specifieke remsysteem gebruikt, en het probleem treft een breed scala aan modellen, waaronder luxevoertuigen zoals Rolls-Royces en populaire SUV’s.
Hoewel de veiligheid van de voertuigen niet direct in gevaar komt, overweegt BMW juridische stappen te ondernemen tegen Continental. Het autoconcern bekijkt de mogelijkheid om een claim in te dienen wegens de geleden schade door het defect.
Met de toenemende zorgen over de betrouwbaarheid van de auto-industrie en de mogelijke financiële gevolgen voor BMW, blijft het afwachten hoe deze kwestie zich verder zal ontwikkelen.