Angela de Jong heeft zich in haar column in het Algemeen Dagblad uitgesproken over de familie Jelies. Jarenlang genoot ze van hun verschijning in Een Huis Vol, waarin hun streng-christelijke levensstijl en hechte familiebanden centraal stonden. Nu de familie te zien is bij SBS6 met Jelies & Gnodde: Grote Gezinnen Emigreren, stelt De Jong teleurgesteld vast dat de authenticiteit ver te zoeken is. Wat ooit ontwapenend en warm was, oogt nu volgens haar vooral als geregisseerd spektakel.

De Jong schetst hoe ze jarenlang met plezier keek naar de Jelies. Ze waardeerde hun traditionele rolverdeling, waarbij de oudste dochters veel huishoudelijke taken op zich namen, en de warme sfeer binnen het gezin.
“Ik vond de Jelies altijd een leuk, bijzonder gezin. Streng-christelijk zoals het halve Urkers betaamt,” schrijft ze. De combinatie van strengheid en liefde maakte hen volgens haar uniek en bewonderenswaardig. Die oorspronkelijke charme lijkt nu volledig verdwenen.
Gesprekken voelen gespeeld aan
Het nieuwe programma van de Jelies laat volgens De Jong een andere kant zien. De gesprekken lijken minder spontaan en eerder ingestudeerd. Ze schrijft: “Ik kan me bij veel gesprekken die voor de camera’s worden gevoerd niet aan de indruk onttrekken dat er een toneelstukje wordt opgevoerd.”
Vooral scènes tussen vader Johan en zoon Harry zouden ongemakkelijk en onnatuurlijk overkomen. Dat gebrek aan echtheid zorgt ervoor dat het programma minder geloofwaardig overkomt en eerder voelt als televisieproductie dan als een kijkje in het echte gezinsleven.
Vader Johan lijkt veranderd
Wat De Jong het meest opvalt, is de gedragsverandering van vader Johan. Waar hij eerder nog streng maar liefdevol overkwam, typeert ze hem nu als een botte, conservatieve man. “Hij is ineens wel een erg conservatieve, botte boer die het een paar keer over ‘lekkere wieven’ heeft als hij zijn vrouw en dochters bedoelt.”
Zulke uitspraken wekken niet alleen verbazing, maar zorgen er volgens De Jong ook voor dat kijkers hem anders gaan zien. Het warme vaderfiguurbeeld lijkt plaatsgemaakt te hebben voor plat vermaak.
Ophef als doel
De Jong beschuldigt het programma ervan kleine gebeurtenissen uit te vergroten om meer effect te sorteren. Ze haalt bijvoorbeeld een scène aan waarin Johan woedend wordt over een verkeerd gekookt ei. Volgens haar zijn dit momenten die bewust worden uitgelicht voor sensatie.
Ze stelt: “Misschien was hij altijd al zo, knipten de makers van Een Huis Vol zulke opmerkingen eruit om hem te sparen.” De suggestie is duidelijk: de publieke omroep bracht een vriendelijker beeld dan de commerciële zender nu laat zien.
Invloed van het SBS6-format
Volgens De Jong is het commerciële karakter van SBS6 de boosdoener. De zender zou het programma bewust opschroeven met conflict en drama om meer kijkers te trekken. “Maar ik heb toch vooral het idee dat dit gewoon het SBS 6-sausje is om de serie een beetje spraakmakender te krijgen,” schrijft ze.
Waar Een Huis Vol koos voor nuance en menselijkheid, lijkt het nieuwe format vooral te mikken op confrontatie. Dat gaat volgens haar ten koste van de authenticiteit die het programma ooit zo bijzonder maakte.
Warm gezin verloren in de showbizz
De overstap naar SBS6 heeft de manier waarop het publiek naar de familie Jelies kijkt fundamenteel veranderd. Van een liefdevol en traditioneel gezin lijken ze te zijn verworden tot spelers in een door sensatie gedreven tv-show.
De kern van wie ze zijn, lijkt naar de achtergrond verdwenen. De Jong stelt daarmee een ongemakkelijke vraag aan het publiek én aan de familie zelf: durven de Jelies nog zichzelf te zijn, of zijn ze die oorspronkelijke identiteit in het proces kwijtgeraakt?