Vanaf 1 oktober veranderen de verkeersregels in Duitsland, wat gevolgen heeft voor het gebruik van winterbanden. Dit kan duur uitpakken voor automobilisten met de verkeerde banden. Heb je banden met alleen het M+S-symbool? Dan moet je wellicht diep in de buidel tasten om ze te vervangen. Deze verandering is niet alleen relevant voor Duitse bestuurders, maar ook voor Nederlanders die regelmatig de grens overgaan.
All-seasonbanden
In Nederland kiezen steeds meer automobilisten voor all-seasonbanden, ook wel vierseizoenenbanden genoemd. Deze zijn geschikt voor zowel zomer- als winterse omstandigheden.
Momenteel vormen all-seasonbanden 25,5 procent van het totaal aantal gemonteerde autobanden in Nederland. Dat is een stijging van 2,3 procent ten opzichte van vorig jaar. In 2013 reed slechts 3,3 procent van de automobilisten op all-seasonbanden.
Door de steeds mildere winters van de afgelopen jaren wordt de noodzaak voor het gebruik van echte winterbanden in zowel Nederland als Duitsland steeds minder sterk gevoeld.
Nieuwe regelgeving
Hoewel de winters in Duitsland minder streng zijn, gelden vanaf 1 oktober strengere regels voor winterbanden. Vanaf die datum mogen bestuurders onder winterse omstandigheden niet meer de weg op met banden die enkel het M+S-symbool dragen.
Dit symbool staat voor modder en sneeuw, maar dat is niet langer genoeg om de wintergeschiktheid aan te tonen. Volgens de Automobil Club Verkehr was dit symbool niet wettelijk beschermd, waardoor het niet verplicht was om de banden op winterse omstandigheden te testen.
Sinds 2018 is het Alpine-symbool, een berg met een sneeuwvlok, de enige wettelijk erkende markering voor winterbanden in Duitsland. Dit symbool garandeert dat de banden getest en goedgekeurd zijn voor winterse omstandigheden.
Hoewel banden met enkel het M+S-symbool niet meer worden verkocht, worden ze nog steeds veel gebruikt. Heb je banden met zowel het M+S- als het Alpine-symbool?
Dan kun je ze blijven gebruiken. Hebben je banden alleen het M+S-symbool? Dan moet je tijdig nieuwe aanschaffen. “Wie banden heeft met alleen de M+S-markering moet op tijd een nieuwe set banden aanschaffen,” benadrukt de Automobil Club Europa.
Wat zijn de boetes?
Als je na 1 oktober in Duitsland rijdt met banden die enkel het M+S-symbool hebben, riskeer je een boete van 60 euro en krijg je één strafpunt op je rijbewijs. Als je andere weggebruikers hindert door met ongeschikte banden te rijden, kan de boete oplopen tot 80 euro.
Bij gevaarlijke situaties stijgt het bedrag tot 100 euro, en als er een ongeval plaatsvindt, kan de boete oplopen tot 120 euro. Bovendien loop je het risico dat je verzekering weigert te betalen bij een aanrijding door de ongeschikte banden.
Andere regels in Oostenrijk
In Oostenrijk worden banden met het M+S-symbool voorlopig nog steeds erkend als geschikte winterbanden. Dit houdt in dat automobilisten daar geen nieuwe banden hoeven aan te schaffen zolang hun banden deze markering dragen.
Voor bestuurders die vaak door meerdere landen rijden, kan dit verschil in regelgeving verwarrend zijn. Daarom is het essentieel om per land de specifieke regels te controleren voordat je de weg op gaat. Zo voorkom je onverwachte boetes of problemen tijdens je reis.
Met de naderende winter is het essentieel om op tijd te checken of jouw banden voldoen aan de nieuwe Duitse regelgeving. Zo voorkom je boetes en zorg je ervoor dat je veilig op weg kunt in zowel Nederland als Duitsland.