Eline van Stijgeren, een 54-jarige vrouw uit Arnhem, kreeg begin 2022 het hartverscheurende nieuws dat ze uitgezaaide borstkanker heeft. Met deze diagnose in haar achterhoofd besloot ze haar laatste levensjaar zo waardevol mogelijk te maken. Een van de hoogtepunten waar ze naar uitkeek, was het bijwonen van de Grand Prix van Zandvoort.
Ze wilde nog één keer, van dichtbij, haar grote held Max Verstappen zien racen. Het was haar laatste kans om een onvergetelijke herinnering te creëren, een afscheid dat ze zich voorstelde als een knal, middenin de iconische oranjewolk van Max-fans.
Met haar spaargeld kocht Eline via het ticketplatform Viagogo kaartjes van maar liefst 2700 euro. Deze tickets zouden haar de allerbeste plekken geven, vlak bij de finish, met perfect zicht op de coureurs en de wagens.
“Het zou een herinnering worden die de pijn van mijn ziekte even zou verzachten,” vertelt Eline emotioneel. Maar deze droom viel vrijdag in duigen toen ze haar tickets probeerde te downloaden en de link niet bleek te werken.
Het hartverscheurende telefoontje
Vol frustratie en met veel moeite nam Eline contact op met de klantenservice van Viagogo. Wat volgde was een ontmoedigend gesprek met een onverschillige medewerker vanuit het buitenland. “Hij leek totaal niet te beseffen hoe belangrijk deze kaarten voor mij waren,” zegt Eline met een brok in haar keel.
Haar laatste kans om haar held van dichtbij te zien leek voorgoed verloren. Ondanks de pijn probeert Eline haar verdriet te verbergen, maar de stiltes in het gesprek verraden hoe zwaar dit voor haar is. “Dit was mijn laatste kans, en nu lijkt het allemaal voor niets,” zegt ze bedrukt.
Inmiddels heeft Viagogo haar vervangende tickets gegeven, maar deze zijn verre van wat ze gehoopt had. De nieuwe plaatsen bevinden zich ver weg van de start-finish, waardoor ze niet de ervaring zal krijgen waar ze zo naar uitkeek.
“Ik hoop maar dat ze geldig zijn,” zegt ze met een zucht. “Dit is hoe dan ook niet de ervaring die ik mezelf nog had gegund.” De teleurstelling is voelbaar in haar woorden; de kans om Max Verstappen nog één keer van dichtbij te zien lijkt voorgoed verloren.
Omstreden ticketverkoper
Het is niet de eerste keer dat Viagogo in opspraak komt. Het platform, dat wereldwijd actief is als wederverkoper van tickets voor evenementen, heeft al jaren een omstreden reputatie. Op de beoordelingssite Trustpilot scoort het slechts 1,8 van de vijf sterren, gebaseerd op bijna 39.000 beoordelingen.
Klachten variëren van niet-geleverde tickets tot ongeldige toegangsbewijzen. Ook concertorganisatoren hebben herhaaldelijk gewaarschuwd voor de risico’s van het kopen van tickets via Viagogo. Zo blokkeerde de KNVB afgelopen juni honderden kaarten voor oefenwedstrijden van het Nederlands elftal die via het platform waren doorverkocht.
Eline geeft toe dat het achteraf gezien naïef was om Viagogo blind te vertrouwen. “Ik had beter moeten weten, maar ik wist serieus nergens van. Het zag er allemaal betrouwbaar uit,” vertelt ze.
De frustratie heeft haar ertoe aangezet om de media op te zoeken, in de hoop dat anderen gewaarschuwd worden. “Mensen moeten weten wat mij is overkomen,” zegt ze vastberaden. “Ik wil niet dat anderen hetzelfde overkomt. Ik heb niet de luxe van een tweede kans.”
Het onrecht van oplichting
Eline’s verhaal raakt niet alleen door haar persoonlijke tragedie, maar ook door de onrechtvaardigheid van de situatie. De organisatie achter de Grand Prix van Zandvoort benadrukt dat ze niet samenwerken met Viagogo.
“We kennen de verhalen van oplichting,” zegt woordvoerder Simon Keijzer. “Het is buitengewoon vervelend wat deze mevrouw is overkomen. Je wordt er verdrietig van dat dit soort dingen gebeuren, dat mensen in staat zijn om zelfs kwetsbaren op te lichten.”
Viagogo is doorgaans slecht bereikbaar voor mediavragen, en ook dit weekend neemt het bedrijf geen telefoon op. Eerder gaf het platform in een verklaring aan dat Viagogo een “veilige, beveiligde en gereguleerde wereldwijde online marktplaats is” die voldoet aan de wetgeving “op alle markten waarin wij actief zijn.”
Toch blijft de kritiek aanhouden, en ook artiesten zoals Ed Sheeran hebben zich uitgesproken tegen het platform. In 2018 besloot hij tickets die via Viagogo waren gekocht voor zijn concerten ongeldig te verklaren.
“Ik haat het idee dat mensen meer betalen dan de nominale waarde,” zei Sheeran destijds. Zijn oproep was duidelijk: bedrijven als Viagogo moeten stoppen met hun praktijken.
Eline blijft, ondanks alles, strijdvaardig. Haar boodschap aan anderen is helder: wees gewaarschuwd. Ze hoopt dat haar verhaal anderen zal behoeden voor dezelfde teleurstelling. “Ik probeer te genieten van de kleine dingen,” zegt ze. “Maar dit was zo’n groot ding waar ik zo naar uitkeek. En nu dit… Het voelt zo oneerlijk.”