McLaren heeft zich sterk laten zien tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan, met een indrukwekkende overwinning van Oscar Piastri en een solide vierde plek voor Lando Norris. De jonge Australische coureur reed het grootste deel van de race aan kop, met Ferrari’s Charles Leclerc voortdurend in zijn kielzog. Leclerc slaagde er echter niet in om voorbij te komen, wat na de race een opvallende verklaring kreeg.
Piastri had namelijk een duidelijk voordeel op de rechte stukken dankzij een innovatie aan zijn McLaren-bolide. Het Britse team, dat eerder dit seizoen al opzien baarde met een doorbuigende voorvleugel, heeft nu ook een bijzondere achtervleugel ontwikkeld.
Deze vleugel blijkt mee te buigen, iets wat normaal gesproken streng verboden is in de Formule 1. Andere teams zoals Red Bull Racing en Aston Martin moesten dergelijke ontwikkelingen in het verleden aanpassen, maar dit jaar lijkt de FIA minder strikt op te treden.
Innovatieve vleugel zorgt voor ophef
De voorvleugel van McLaren werd eerder al als legaal bestempeld, ondanks protesten van teams zoals Red Bull en Ferrari. Ook de flexibele achtervleugel lijkt vooralsnog onder de radar van de FIA te blijven, maar dat geldt niet voor de fans.
Bekijk de beelden hier:
Beelden van de race zorgden voor flinke opschudding online, met velen die roepen om een verbod op deze innovatie. Volgens de critici geeft dit McLaren een oneerlijk voordeel dat niet thuishoort binnen de reglementen van de Formule 1.
‘Mini-DRS’ van McLaren baart zorgen
De truc van McLaren wordt inmiddels omschreven als een soort ‘mini-DRS’. Op de rechte stukken klapt de DRS-flap verder open dan normaal, wat de luchtweerstand vermindert en een hogere topsnelheid mogelijk maakt.
Het slimme aan deze technologie is dat de DRS-flap in de bochten weer sluit, waardoor de auto zijn stabiliteit behoudt. Hoewel deze ontwikkeling indrukwekkend is, valt hij volgens de regels van de sport onder illegale aanpassingen.
Op het platform X (voorheen Twitter) hebben veel fans en experts hun zorgen uitgesproken. Er wordt druk uitgeoefend op de FIA om in te grijpen en McLaren te dwingen de vleugel aan te passen.
De vraag is echter of dit zal gebeuren, aangezien de FIA eerder dit seizoen al wat milder heeft gehandeld in vergelijkbare situaties.
De komende races zullen uitwijzen of McLaren zijn innovatieve vleugels behoudt of dat de FIA toch overgaat tot actie. Fans en teams kijken met spanning toe, want dit kan grote gevolgen hebben voor de verdere ontwikkeling van de competitie.
This is just a joke 😂
the rear wing of the McLaren…#F1 #AzerbaijanGP 🇦🇿
pic.twitter.com/ejucH9wUhi— CL16__FanpageFr 🇲🇨 (@Cl16__FanpageFr) September 15, 2024