De vakantieperiode richting het zonnige zuiden breekt weer aan. Massaal trekken we met onze auto’s, campers of caravans naar landen als Spanje. Veel Nederlanders kunnen zich aardig redden met een woordje Spaans. Maar net wanneer je dacht de verkeersregels onder de knie te hebben, introduceert de Spaanse overheid een reeks nieuwe verkeersborden. Vooral één bord, met de naam P-35, zorgt voor de nodige verwarring onder zowel inwoners als toeristen. Geen zorgen, zigzaggen is niet nodig.

Twintig nieuwe verkeersborden in Spanje
De Dirección General de Tráfico (DGT) heeft vorig jaar twintig nieuwe verkeersborden ingevoerd, waaronder het P-35 bord. Diverse Spaanse media melden dat veel mensen niet goed weten wat dit bord betekent. Daarom geeft de DGT een extra uitleg.
Het blijkt veel eenvoudiger dan je zou denken. De DGT streeft naar een verbetering van de verkeersveiligheid met deze nieuwe borden, maar de verandering zorgt begrijpelijkerwijs voor enige verwarring, vooral onder toeristen die minder bekend zijn met de lokale verkeersregels.
Betekenis van het nieuwe P-35 bord
In Spanje noemen ze deze situatie ‘gevlochten rijstroken’. Dit houdt in dat de invoegstrook tegelijkertijd een uitvoegstrook is. In Nederland kennen we dit als een weefvak.
Bij een knooppunt kan het dus gebeuren dat je van rijstrook wilt wisselen terwijl iemand anders juist naar jouw rijstrook wil. Dit vraagt om extra alertheid en geduld van alle weggebruikers.
Het bord P-35 is ontworpen om duidelijk te maken dat bestuurders rekening moeten houden met verkeer dat zowel invoegt als uitvoegt op dezelfde strook.
De bedoeling is om de doorstroming van het verkeer te verbeteren en het aantal ongevallen op deze kritieke punten te verminderen. Echter, de introductie van dit bord zonder uitgebreide voorlichting heeft geleid tot verwarring, wat het tegendeel van het beoogde effect kan veroorzaken.
Vergelijkbare situaties in Nederland
Hoewel het specifieke bord P-35 in Nederland niet voorkomt, kennen we de situatie wel. Op plekken waar snelwegen samenkomen, lopen de rijstroken vaak een stukje parallel.
Denk bijvoorbeeld aan de overgangen van de A27 naar de A12. Of de drukke klaverbladen, waar je vaak korte in- en uitvoegstroken hebt. Hier moet je ook goed opletten bij het wisselen van rijstroken.
In Nederland worden dergelijke situaties vaak aangegeven met verschillende andere verkeersborden en markeringen, waardoor bestuurders weten wanneer ze extra voorzichtig moeten zijn.
Hoewel de verkeerssituaties vergelijkbaar zijn, zorgt de verschillen in signalisatie soms voor verwarring bij Nederlandse automobilisten in Spanje. Het is daarom belangrijk om je goed voor te bereiden en bekend te zijn met de verkeersborden van je vakantiebestemming.
Tips voor veilig rijden in Spanje
Om veilig te rijden in Spanje en de nieuwe verkeersborden te begrijpen, volgen hier enkele tips:
- Voorbereiding: Lees je in over de nieuwe verkeersregels en borden in Spanje. De website van de DGT is een goede bron.
- Oplettendheid: Wees extra alert bij knooppunten en kijk goed naar de borden.
- Geduld: Houd rekening met andere weggebruikers en wissel pas van rijstrook als dit veilig kan.
- Navigatiesystemen: Gebruik een up-to-date navigatiesysteem dat de nieuwste verkeersinformatie weergeeft.
Met deze tips en een beetje voorbereiding kun je veel ongemakken en verwarring voorkomen. Het doel van de nieuwe verkeersborden is immers om de veiligheid op de weg te verbeteren. Door goed geïnformeerd en alert te zijn, kun je bijdragen aan een veilige en prettige reiservaring.
Kende jij dit board al? Laat het ons weten in de reacties op Facebook.