Max Verstappen kreeg tijdens de Grand Prix van Mexico een tijdstraf van twintig seconden en strafpunten op zijn licentie. Deze straf, opgelegd door de stewards, volgde op incidenten waarbij Verstappen naar verluidt Lando Norris van de baan zou hebben geduwd en zelf voordeel haalde door buiten de baan te rijden.
Verstappen en zijn team Red Bull waren verrast en verontwaardigd over deze maatregel, die zij als buitenproportioneel bestempelden, zeker gezien de omstandigheden tijdens de race en de rol van Norris in het incident.
“Over het randje”
Verstappen gaf toe dat hij in bocht 8 wellicht “over het randje” ging, maar benadrukte dat de actie in bocht 4 volgens hem geen zware sanctie rechtvaardigde. De twintig seconden straf voelde als een zware en oneerlijke maatregel.
Christian Horner, teambaas van Red Bull, onderschreef dit gevoel in een gesprek met de media. Hij toonde aan de hand van data van Norris’ McLaren aan dat Norris waarschijnlijk toch al van de baan zou zijn geraakt, ook zonder de tussenkomst van Verstappen. In Red Bulls ogen was de opgelegde straf dan ook overbodig en disproportioneel.
“zware aanpak”
De beslissing van de stewards, waaronder Tim Mayer en Johnny Herbert, werd kritisch ontvangen, zowel binnen Red Bull als bij een deel van het publiek. De stewards stelden dat de straf in lijn was met de reguliere consequenties voor soortgelijke overtredingen.
Olav Mol, commentator bij Ziggo Sport, noemde deze bewering echter discutabel. Hij betwijfelde of de straf daadwerkelijk “normaal” was en stelde dat Red Bull de uitslag wellicht zou aanvechten.
Toch lijkt de kans klein dat Red Bull deze stap daadwerkelijk zet. Mocht het team toch besluiten bezwaar te maken, dan is de kans op herziening minimaal.
McLaren-achtergrond
Een extra twist aan de zaak was de aanwezigheid van Tim Mayer in het stewardteam. Mayer, zoon van Teddy Mayer, oprichter van het McLaren-team, heeft een historische band met het team uit Woking.
Deze connectie leidde tot speculaties over een mogelijke voorkeur van Mayer ten gunste van McLaren. Fans en kenners plaatsten vraagtekens bij zijn positie in het team, hoewel er geen concrete aanwijzingen zijn dat dit zijn oordeel heeft beïnvloed.
De situatie roept echter de vraag op of het verstandig is om iemand met een duidelijke McLaren-achtergrond als steward te benoemen, vooral bij beslissingen die zo gevoelig liggen.
Op sociale media trokken fans parallellen: stel je voor dat Tom Coronel, een bekende Verstappen-supporter, en Mark Mateschitz, zoon van Red Bull-oprichter Dietrich Mateschitz, stewards zouden zijn tijdens een Britse Grand Prix. De ophef zou groot zijn, net zoals nu het geval is bij Verstappen. Deze selectie binnen het stewardteam blijft een punt van discussie.
Gevoel van partijdigheid
Voor Verstappen en Red Bull is de opgelegde tijdstraf een pijnlijke teleurstelling, zeker gezien de potentiële impact op zowel de race als het seizoen. Dit incident roept bredere vragen op over de consistentie van de stewards en de wijze waarop dergelijke situaties worden aangepakt.
Verstappen-fans voelen zich benadeeld en wijzen op een gevoel van partijdigheid dat volgens hen de sport schaadt. Mogelijk zal de FIA genoodzaakt zijn om verder uitleg te geven over de gang van zaken en hoe toekomstige beslissingen genomen zullen worden.
Voor nu blijft de tijdstraf voor Verstappen een controversieel punt en een herinnering aan de hoogoplopende emoties binnen de Formule 1.
Wat vind jij: was de tijdstraf voor Max terecht of overdreven? Laat het ons weten in de reacties op Facebook!