De brandweer in Gelderland slaat alarm over een zorgwekkende stijging van branden veroorzaakt door de batterijen van elektrische fietsen. Recent kwam een slaapkamerbrand in Wijchen in het nieuws, veroorzaakt door een e-bike die tijdens het opladen vlam vatte.
Dit incident is niet op zichzelf staand. In de regio Gelderland-Zuid wordt er inmiddels bijna maandelijks melding gemaakt van soortgelijke incidenten met accu’s van e-bikes, scooters en zelfs hoverboards.
Hoewel de veiligheidsregio’s in Gelderland nog geen exacte cijfers hebben, wijst de brandweer op een patroon. Elke maand doet zich minstens één geval voor waarbij batterijen betrokken zijn, al vermoeden experts dat het werkelijke aantal hoger ligt.
“Soms wordt de oorzaak niet verder onderzocht als die al vrij duidelijk lijkt,” verklaart een woordvoerder van de brandweer. Hierdoor worden mogelijk niet alle incidenten met accu’s geregistreerd, wat het probleem onderschat.
Oorzaak van branden
Een gespecialiseerd team onderzoekt momenteel de oorzaken van deze branden, maar dat is geen eenvoudige taak. In veel gevallen is het lastig om de precieze aanleiding vast te stellen. Hierdoor blijft de exacte oorzaak van sommige branden onbekend.
Het incident in Wijchen, waarbij een bewoner gewond raakte toen hij met zijn blote handen probeerde de brandende accu naar buiten te brengen, benadrukt de ernst van de situatie.
Het aantal ernstige incidenten neemt toe. Zo ontplofte de accu van Henk Smits’ e-bike onderweg naar zijn werk in Nijmegen. “Het gebeurde in een oogwenk,” vertelt Smits.
“Plotseling kwamen er grote vlammen uit de accu. Ik kon gelukkig snel van de fiets springen, maar mijn werkkleding was gesmolten en mijn lunch was verbrand.” Dergelijke gebeurtenissen roepen vragen op over de veiligheid van elektrische fietsen en hun accu’s.
Risico’s van batterijen
Veiligheidsregio Gelderland-Zuid merkt op dat er in 2017 veel minder meldingen waren van incidenten met fietsaccu’s. De brandweer en experts vragen zich af of de explosieve groei van het aantal elektrische fietsen te maken heeft met de stijging in het aantal branden.
Zijn de batterijen van deze fietsen gevoeliger voor brand dan die van mobiele telefoons of laptops? Volgens Jos Lenssen van Battery Fact in Nijmegen vormen fietsaccu’s inderdaad een groter brandrisico dan andere oplaadbare batterijen.
“De cellen in deze accu’s lijken op die van laptops, maar bij e-bikes worden er meer cellen samen gebruikt en moeten ze meer energie leveren. Dit zorgt voor meer hitte en verhoogt de kans op brand.”
NVWA onderzoekt batterijen
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) is inmiddels een onderzoek gestart naar de veiligheid van deze batterijen. In hun jaarplan staat dat de vraag naar draagbare energie, bijvoorbeeld voor e-bikes, de afgelopen jaren fors is toegenomen. Hoewel deze technologische vooruitgang veel voordelen biedt, brengt het ook nieuwe risico’s met zich mee.
Tot op heden zijn er al verschillende gevallen bekend van ontploffende batterijen. De NVWA wil met haar onderzoek achterhalen wat precies de oorzaak is van deze incidenten. Op dit moment zijn er echter nog geen resultaten gepubliceerd.
Met de toenemende populariteit van elektrische fietsen lijkt het risico op branden door accu’s voorlopig een actueel probleem te blijven.