Een parkeerboete van 25 euro tijdens een lunchpauze? Het klinkt als een slechte grap, maar voor Marijn Janssens, uitbater van sportcafé Time Out in Diksmuide, werd het werkelijkheid. Terwijl hij genoot van een broodje, trof hij bij terugkomst een boete onder zijn ruitenwisser. De reden? Zijn blauwe parkeerschijf bleek een verouderd model te zijn en voldeed niet meer aan de huidige normen. Het incident maakte van een eenvoudige lunch een dure aangelegenheid.
De blauwe parkeerschijf van Marijn, jarenlang een vertrouwd hulpmiddel in de blauwe zones, bleek niet meer aan de Europese regelgeving te voldoen. Sinds 2003 moeten de tijden op parkeerschijven in halve uren worden aangegeven, in plaats van kwartieren. Veel automobilisten zijn hiervan niet op de hoogte, en Marijn was geen uitzondering. “Ik wist echt niet dat mijn schijf niet meer geldig was,” vertelt hij. Zijn onwetendheid leidde tot een onnodige boete en frustratie.
Na het delen van zijn ervaring in een lokale Facebookgroep stroomden de reacties binnen. Veel medebewoners waren verbaasd en herkenden het probleem. Blijkbaar zijn de regels rondom de parkeerschijf bij velen onbekend gebleven. Marijn voelt zich nu bijna een spreekbuis voor bewustwording: “Ik wil anderen waarschuwen. Controleer je parkeerschijf, anders kost een kleine fout je zomaar 25 euro.”
De vernieuwde Europese parkeerschijf werd ingevoerd om uniformiteit binnen de Europese Unie te bevorderen. Door de aanpassingen kunnen parkeercontroleurs sneller werken en moet de doorstroming van parkeerplaatsen verbeteren. Toch lijkt de implementatie tekort te schieten. Veel bestuurders weten niet dat hun oude schijf niet meer voldoet. Dit gebrek aan bewustwording wordt deels toegeschreven aan onvoldoende voorlichting vanuit lokale overheden en parkeerbedrijven.
Hoewel Marijn begrip heeft voor de regelgeving, voelt hij de boete als oneerlijk. “Ik was niet kwaadwillig en heb direct een nieuwe schijf aangeschaft,” zegt hij. Toch blijft de financiële straf hem dwarszitten. Een boete van 25 euro voor een vergissing die makkelijk over het hoofd wordt gezien, voelt volgens hem buitenproportioneel. Voor veel mensen lijkt dit een zware straf voor een klein administratief foutje.
Volgens burgemeester Lies Laridon is bezwaar maken mogelijk. “We moedigen mensen aan om contact op te nemen als ze menen dat een boete onterecht is,” zegt ze. Marijn heeft een mail gestuurd naar het parkeerbedrijf, maar wacht nog op een reactie. De ervaring heeft hem geleerd hoe belangrijk het is om details te controleren, maar hij hoopt dat zijn bezwaar alsnog wordt gehonoreerd.
Het verhaal van Marijn werpt een licht op een groter probleem: het gebrek aan bewustzijn over veranderingen in regelgeving. Lokale overheden en parkeerbedrijven zouden meer kunnen doen om bestuurders te informeren. Denk aan borden op parkeerterreinen of herinneringen via gemeentelijke communicatiekanalen. Marijn hoopt dat zijn situatie anderen aanzet tot actie. “Het is echt een kleine moeite om te controleren of je parkeerschijf nog aan de normen voldoet,” zegt hij.
Marijns ervaring laat zien hoe kleine details grote gevolgen kunnen hebben. Een verouderde parkeerschijf lijkt onbelangrijk, maar kan onnodige kosten en frustratie veroorzaken. Zijn boodschap is duidelijk: zorg dat je op de hoogte bent van de regels en voorkom verrassingen. “Een nieuwe parkeerschijf kost een paar euro, een boete kost je veel meer – en je humeur,” besluit hij.