De introductie van elektrische voertuigen brengt niet alleen technologische vooruitgang, maar ook uitdagingen met zich mee. Een opvallend voorbeeld is de elektrische Mercedes G-klasse. Dit model beschikt over een indrukwekkend koppel van 1.164 Nm. Je zou verwachten dat een voertuig met zulke specificaties moeiteloos zware ladingen kan trekken.
Toch blijkt dat niet het geval: een trekhaak is zelfs niet als optie beschikbaar. Dit heeft alles te maken met het gewicht van de G-klasse. Een aanhanger zou het totaalgewicht zodanig verhogen dat het voertuig niet langer voldoet aan de regelgeving. Ondernemers met elektrische busjes stuiten op soortgelijke problemen.
Probleem met elektrische busjes en gewichtslimieten
Een elektrische bestelbus weegt aanzienlijk meer dan een dieselvariant. Met een standaard B-rijbewijs mag het totaalgewicht van voertuig en belading maximaal 3.500 kilo bedragen. Voor een elektrische bus van 2.600 kilo blijft er minder laadvermogen over dan bij een dieselbus van 1.800 kilo. Voor veel ondernemers vormt dit een obstakel bij de overstap naar elektrisch vervoer. Een zwaardere bus betekent namelijk dat je een vrachtwagenrijbewijs (C of C1) nodig hebt, tenzij de regels worden aangepast.
Tijdelijk gedoogbeleid tot juli 2025
Om deze overgangsfase te vergemakkelijken, heeft de overheid een tijdelijk gedoogbeleid ingesteld. Dit beleid maakt het mogelijk om met een B-rijbewijs een elektrische bus van maximaal 4.250 kilo te besturen. Deze regeling blijft echter maar geldig tot 1 juli 2025. Na deze datum wordt een extra cursus verplicht gesteld voor bestuurders die met zwaardere elektrische voertuigen willen rijden.
De cursus, die zowel theorie- als praktijkonderdelen bevat, heeft als doel om bestuurders bewust te maken van de extra risico’s van een zwaarder voertuig. Hierbij kun je denken aan een langere remweg en specifieke verkeersregels die gelden voor voertuigen in de vrachtwagencategorie.
Maximaal toelaatbare gewicht
De nieuwe regelgeving draait niet alleen om het werkelijke gewicht van de bus, maar ook om het maximaal toegestane gewicht. Stel dat je elektrische bus leeg 2.600 kilo weegt, maar een toegestane massa heeft van 4.250 kilo. In dat geval ben je alsnog verplicht om de cursus te volgen, zelfs als je nooit volledig beladen rijdt. De overheid benadrukt dat deze maatregelen bijdragen aan de verkeersveiligheid en een duurzame transitie naar elektrische voertuigen ondersteunen.
Nieuwe regels
Met een B-rijbewijs mag je tot 1 juli 2025 voertuigen tot 4.250 kilo besturen. Daarna blijft dit mogelijk, maar alleen na het volgen van een speciale cursus. Deze nieuwe regeling geldt uitsluitend voor voertuigen met een ‘groene’ aandrijflijn, zoals elektrische bussen. De cursus omvat zowel theorie- als praktijkonderdelen en er is geen examen vereist.
Wat vind jij van deze nieuwe regels? Laat het ons weten in de reacties op Facebook.