De wachttijden voor nieuwe auto’s lopen fors op en jong gebruikte occasions zijn schaars. Steeds meer autokopers richten zich daarom op oudere auto’s. Dit kan een slimme keuze zijn, maar wanneer wordt het riskant om een auto met een hoge kilometerstand te kopen?
Het bepalen van het risico bij een hoge kilometerstand hangt van diverse factoren af. De betrouwbaarheid van een auto wordt beïnvloed door het merk, het model, het bouwjaar en zelfs het land van herkomst. Zo staan Japanse auto’s bekend om hun betrouwbaarheid.
Ook kun je met vertrouwen kiezen voor oudere modellen van Mercedes, zoals de C-, E- of S-klasse uit de jaren 80 en 90. Zelfs met kilometerstanden van 200.000 tot 300.000 zijn deze auto’s vaak nog een veilige keuze. Ook hybrides scoren hoog op betrouwbaarheid, mogelijk omdat fabrikanten deze extra duurzaam hebben ontworpen om consumenten over de streep te trekken.
Kilometerstand is van secundair belang
Volgens de ANWB is de kilometerstand niet altijd doorslaggevend. Marcus van Tol van de ANWB legt uit: “Een tweedehandsauto met een hoge kilometerstand kan een prima keus zijn, mits er een sluitende onderhoudshistorie bij zit.” Paul de Waal van de BOVAG bevestigt dit: “Auto’s gaan tegenwoordig veel langer mee. De gemiddelde sloopleeftijd ligt nu op 19 jaar. Vuistregels zoals het vermijden van benzineauto’s met meer dan 100.000 kilometer of diesels met 200.000 kilometer zijn achterhaald.”
Garantie biedt zekerheid
Wie risico’s wil vermijden, kan het beste een occasion kopen met garantie. De Waal adviseert: “Hoe ouder de auto, hoe groter de verleiding om garantie achterwege te laten. Toch voorkomt dit nare verrassingen. Vraag ook naar verwachte kosten en leg deze vast in de koopovereenkomst. Zo voorkom je discussie achteraf.” Zelfs een auto met meer dan twee ton op de teller kan betrouwbaar zijn, zolang deze tijdig zijn onderhoud heeft gehad.
Wat gebeurt er na 200.000 kilometer?
Experts noemen een kilometerstand van 200.000 kilometer vaak als ondergrens. Dit is het punt waarop onderdelen zoals de koppeling, versnellingsbak, schokbrekers, distributieriem, dynamo en startmotor aan vervanging toe kunnen zijn. Hoewel deze onderdelen soms nog duizenden kilometers meegaan, neemt het risico op defecten na deze grens wel toe.
Fragiele automerken en modellen
Sommige automerken en modellen staan bekend om hun lagere betrouwbaarheid. Renault, Peugeot, Volkswagen en bepaalde Mercedes-modellen uit 2001-2008 scoren minder goed. Specifieke motoren zoals de 1.4 TSI van Volkswagen, de 1.2 TCe van Renault en de 2.0 N47-diesels van BMW zijn berucht om hun technische problemen. Bij deze auto’s kan het al riskant zijn om ze te kopen met minder dan 100.000 kilometer op de teller.
IJzersterke reputatie
Daarentegen zijn er ook auto’s met een uitstekende reputatie. Modellen die goed zijn onderhouden, altijd binnen hebben gestaan en zorgvuldig zijn behandeld, kunnen betrouwbaar blijven tot ver boven de 300.000 kilometer. Controleer altijd of er specifieke aandachtspunten zijn voordat je tot aankoop overgaat.
Bekijk de uitleg hier:
Heb jij ervaring met het kopen van een auto met een hoge kilometerstand? Laat het ons weten in de reacties op Facebook!