Vanaf zondag moeten alle nieuwe auto’s die op de Europese markt verkocht worden, verplicht voorzien zijn van een reeks geavanceerde veiligheidssystemen. Deze nieuwe maatregelen, bekend onder de naam Advanced Driver Assistance Systems (ADAS), zijn ingesteld door de EU en moeten de verkeersveiligheid verder verhogen. Hoewel sommige van deze systemen al langere tijd in gebruik zijn en hun effectiviteit hebben bewezen, zijn er ook enkele die voor controverse zorgen.
Veiligheidssystemen worden standaard
Moderne auto’s zijn tegenwoordig uitgerust met allerlei veiligheidssystemen die helpen om het aantal verkeersdoden te verminderen. Deze systemen hebben al geleid tot een daling van het aantal verkeersdoden in de afgelopen jaren. Echter, de EU streeft naar nog meer veiligheid.
Daarom moeten vanaf 7 juli alle nieuwe auto’s, bestelwagens, vrachtwagens en bussen uitgerust zijn met de nieuwste ADAS-systemen. Dit geldt voor alle nieuw verkochte voertuigen op de Europese markt. Fabrikanten hebben soms flink moeten sleutelen om deze apparatuur in te bouwen, vooral voor modellen die voor deze datum zijn ontwikkeld.
Intelligent Speed Assistent: vriend of vijand?
Een van de opvallendste nieuwe systemen is de Intelligent Speed Assistent (ISA). Dit systeem maakt de bestuurder attent op de toegestane maximumsnelheid via adaptieve cruise control en navigatie. Het ISA-systeem geeft een geluidssignaal en toont een knipperend symbool op het dashboard als de bestuurder te snel rijdt.
Hoewel het systeem kan worden uitgeschakeld, wordt het bij elke start van de auto weer geactiveerd. Veel bestuurders vinden het gepiep irritant, vooral als ze slechts 1 kilometer per uur te hard rijden. Om deze reden hebben veel autofabrikanten een sneltoets ontwikkeld om het systeem eenvoudig uit te schakelen.
Privacy en de ‘black box’ in je auto
Naast de ISA bevat de EU-verordening van eind 2019 ook de Event Data Recorder (EDR), oftewel de zwarte doos. Deze recorder slaat gegevens op van enkele seconden voor en na een ongeval, zoals snelheid en stuurstand.
Hoewel de gegevens alleen bij een ongeval worden opgeslagen en gesprekken tussen inzittenden niet worden vastgelegd, roept dit systeem veel privacyvragen op. Volgens de EU mogen alleen nationale overheden en autofabrikanten de gegevens raadplegen om de oorzaak van een ongeval te onderzoeken. Verzekeraars hebben geen toegang tot deze data, zo verzekert de EU.
Andere verplichte systemen
Vanaf zondag moeten alle nieuwe auto’s ook voorzien zijn van andere veiligheidssystemen. Dit omvat verbeterde gordels, een achteruitrijcamera, een noodremsysteem, parkeersensoren, rijbaanassistentie, en waarschuwingssystemen voor vermoeidheid en smartphonegebruik. Daarnaast moet de voorruit veiligheidsglas bevatten om zwakke weggebruikers bij aanrijdingen te beschermen, en er moeten voorbereidingen zijn voor een alcoholslot.
Verbeterde gordels en achteruitrijcamera’s
De nieuwe gordels zijn ontworpen om nog veiliger te zijn en beter te beschermen bij een ongeval. De achteruitrijcamera is een ander essentieel onderdeel dat standaard in alle nieuwe auto’s wordt geïnstalleerd. Dit systeem helpt de bestuurder bij het parkeren en voorkomt ongelukken bij het achteruitrijden.
Noodremsystemen en parkeersensoren
Het noodremsysteem is ontworpen om automatisch te remmen als het systeem een aanrijding detecteert en de bestuurder niet snel genoeg reageert. Parkeersensoren helpen om veilig te parkeren door obstakels rondom de auto te detecteren en de bestuurder te waarschuwen.
Rijbaanassistentie en vermoeidheidswaarschuwingen
Rijbaanassistentie helpt de bestuurder om binnen de rijstrook te blijven en waarschuwt als de auto onbedoeld de rijbaan verlaat. Het vermoeidheidswaarschuwingssysteem detecteert tekenen van vermoeidheid bij de bestuurder en adviseert een pauze te nemen. Ook wordt gewaarschuwd bij het gebruik van een smartphone tijdens het rijden, wat de aandacht op de weg kan verminderen.
Veiligheidsglas en alcoholslot
De voorruit van nieuwe auto’s moet nu veiligheidsglas bevatten om de impact op zwakke weggebruikers bij een aanrijding te verminderen. Daarnaast moeten alle nieuwe voertuigen voorbereid zijn op de installatie van een alcoholslot, een apparaat dat voorkomt dat de auto start als de bestuurder te veel alcohol heeft gedronken.
Met deze nieuwe verplichtingen hoopt de EU de verkeersveiligheid verder te verbeteren en het aantal ongevallen te verminderen. Hoewel sommige systemen controversieel zijn, is de algehele verwachting dat ze zullen bijdragen aan een veiliger verkeer voor iedereen.