Elektrische auto’s worden steeds populairder in Nederland, mede door de subsidieregelingen voor particulieren. Steeds meer gezinnen ruilen hun tweede auto in voor een duurzamer en goedkoper alternatief, zoals een elektrische auto of bakfiets.
Dankzij de vernieuwde subsidieregeling voor gebruikte elektrische auto’s wordt elektrisch rijden nog aantrekkelijker. Een goed voorbeeld hiervan is de Renault Zoe, die met een kleine investering en 2.000 euro subsidie van de overheid binnen handbereik ligt.
Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP)
De overheid heeft onlangs de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) voor gebruikte elektrische auto’s opnieuw aangevuld. Hierdoor ontvang je nu 2.000 euro subsidie bij de aanschaf van een tweedehands elektrische auto.
Dit maakt een Renault Zoe extra aantrekkelijk. Deze modellen zijn al te vinden vanaf 3.000 euro op het internet. Met de subsidie hoef je zelf nog maar 1.000 euro bij te leggen. Bovendien is deze auto vrijgesteld van wegenbelasting, wat extra voordeel oplevert.
Zijn er nadelen aan zo’n goedkope Zoe?
Er zijn enkele zaken waar je rekening mee moet houden. Veel Renault Zoe-modellen hebben een huurbatterij, waarvoor je maandelijks zo’n 50 euro betaalt. Dit lijkt misschien een nadeel, maar het biedt ook voordelen, zoals garantie op de batterij.
Mocht de batterij defect raken, dan hoef je zelf geen vervangingskosten te betalen. Het bereik van oudere modellen valt vaak tegen, maar voor kortere ritten kan het voldoende zijn. Dit maakt de Zoe geschikt voor dagelijks woon-werkverkeer of een rit naar familie.
Kies niet altijd voor de goedkoopste optie
Hoewel de goedkoopste Renault Zoe-modellen vanaf 3.000 euro te vinden zijn, is het verstandig iets meer te investeren. De goedkoopste exemplaren hebben vaak al de nodige mankementen, wat op termijn duur kan uitpakken.
Met een budget tussen de 2.000 en 3.000 euro vind je modellen die betrouwbaarder zijn en er nog goed uitzien. Overweeg eventueel ook een Nissan Leaf als alternatief, mocht de Renault Zoe niet helemaal aan je wensen voldoen.
Hoeveel kilometer kun je rijden?
De actieradius van een Renault Zoe varieert per model en bouwjaar. De standaard Zoe heeft volgens de WLTP-meetmethode een minimaal bereik van 210 kilometer. In de praktijk halen oudere modellen uit 2013 vaak slechts zo’n 100 kilometer op een volle batterij.
Vanaf 2016 werd de Q90-uitvoering geïntroduceerd, met een officieel bereik van 370 kilometer. De vernieuwde Zoe uit 2019 heeft een actieradius van 400 kilometer. De nieuwste modellen kunnen opladen met 22 kW, waardoor je binnen 30 minuten 150 kilometer kunt bijladen.
Voorwaarden voor SEPP-subsidie
Om in aanmerking te komen voor de SEPP-subsidie, moet je aan enkele voorwaarden voldoen. De auto moet gekocht worden bij een RDW-erkend autobedrijf; het importeren van een auto uit het buitenland is dus geen optie.
Daarnaast moet de auto een WLTP-actieradius van minimaal 120 kilometer hebben, wat voor alle Renault Zoe-modellen geldt. Je kunt de subsidie pas aanvragen nadat je de auto hebt gekocht en volledig betaald. Het bedrag wordt achteraf teruggestort.
Bovendien mag de auto niet eerder op jouw naam hebben gestaan. Als je al een Renault Zoe bezit, kun je deze niet verkopen en opnieuw kopen voor de subsidie. De auto moet minimaal drie jaar op jouw naam blijven staan, anders moet je de subsidie terugbetalen.
Wil je eerder van de auto af, dan kun je overstappen naar een andere elektrische auto die ook in aanmerking komt voor de SEPP-regeling. Je krijgt dan geen nieuwe subsidie, maar mag de oude wel behouden.