Elektrisch rijden wordt in 2025 financieel een stuk minder aantrekkelijk. Het kabinet snoeit in de fiscale voordelen voor stekkerauto’s, waardoor kopers van elektrische voertuigen het binnenkort zonder de aantrekkelijke subsidies moeten stellen. Als je overweegt om over te stappen op een elektrische auto, is dit het moment om in actie te komen – of toch te wachten op een voordeliger alternatief?
Voordelen van elektrische auto’s verdwijnen in rap tempo
Tot eind 2024 kunnen kopers van een elektrische auto nog profiteren van een vrijstelling op de aanschafbelasting (bpm) en motorrijtuigenbelasting, evenals een subsidie van €2950.
Maar na 1 januari 2025 wordt de vrijstelling op de motorrijtuigenbelasting in fases afgeschaft en komt er een bpm-bijdrage van €667 per elektrische auto, ongeacht het type. Deze aanpassingen zullen de kosten voor een elektrische auto fors verhogen, waardoor de aanschaf minder aantrekkelijk kan worden.
Vanaf 2025 betalen elektrische rijders 25% van het benzinetarief in motorrijtuigenbelasting, oplopend tot 75% tussen 2026 en 2030. Daarna verdwijnt de vrijstelling volledig. Voor fabrikanten is dit slecht nieuws: zij vrezen dat deze veranderingen de verduurzaming van het wagenpark zullen vertragen, zeker omdat Nederland momenteel nog kampt met een relatief oud wagenpark.
Prijsverlaging als oplossing?
Autofabrikanten reageren op deze ontwikkelingen door hun prijzen aan te passen. Erik Jan de Jong, auto-expert bij de ANWB, signaleert al prijsdalingen bij nieuwe elektrische auto’s. „Zo heeft Hyundai de prijs van de elektrische Kona met €3000 verlaagd,” vertelt hij.
De Jong benadrukt dat deze prijsdaling ook invloed kan hebben op andere kostenposten zoals verzekeringen, wat elektrisch rijden toch nog aantrekkelijk kan maken.
De Tesla Model 3 kost tegenwoordig bijvoorbeeld €40.950, terwijl deze in 2019 nog €49.998 was. De Jong legt uit dat dit deels te maken heeft met de toenemende concurrentie en afgenomen subsidievoordelen, die de fabrikanten tot prijsaanpassing dwingen.
Aflopende leasetermijnen
Daarnaast verwacht De Jong een aanzienlijke prijzenslag op de tweedehandsmarkt voor elektrische auto’s. Veel elektrische leaseauto’s uit 2019 worden dit jaar afgeschreven en komen als occasion beschikbaar.
Volgens de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) zullen dit jaar 50.000 elektrische auto’s hun weg naar de tweedehandsmarkt vinden, wat voor aantrekkelijke prijzen kan zorgen.
„De afschrijving is een belangrijk aspect in de uiteindelijke kosten,” licht De Jong toe. „Bij de keuze tussen een nieuwe of tweedehands elektrische auto kan deze afschrijving een groot verschil maken.”
Overwegingen voor de juiste keuze
Als je vaak lange afstanden rijdt of bijvoorbeeld een caravan trekt, kan een benzine- of hybride auto momenteel nog een praktische keuze zijn. De Jong benadrukt dat de actieradius van elektrische voertuigen weliswaar steeds beter wordt.
Dat een volle batterij sneller leegloopt wanneer er een zware lading wordt getrokken is een veel voorkomend probleem. Hij adviseert daarom goed na te denken over het type gebruik voor de aanschaf.
Voor de Kia Niro, die zowel een kleinere 39 kWh als een grotere 64 kWh accu-optie biedt, is de grote accu populair vanwege het grotere bereik. Echter, voor wie de actieradius niet essentieel is, kan de uitvoering met een kleinere accu zuiniger zijn, wat weer resulteert in lagere wegenbelasting en verzekeringspremie.
Laadmogelijkheden spelen ook een rol
De kosten van elektrisch rijden hangen ook samen met de laadmogelijkheden thuis. „Het maakt een groot verschil in autokosten of je thuis kunt laden of afhankelijk bent van een openbare laadpaal,” aldus De Jong.
Voor mensen met zonnepanelen kan elektrisch rijden nog voordeliger zijn, vooral als er overdag geladen kan worden wanneer de panelen stroom opwekken.
De ANWB biedt een rekentool op hun website aan, waarmee je eenvoudig kunt berekenen welke aandrijving het beste bij jouw situatie past. Overweeg goed wat jouw specifieke situatie vraagt voordat je de overstap maakt.