De kwaliteit van nieuwe auto’s gaat de laatste jaren hard achteruit, volgens een grootschalige studie van het Amerikaanse onderzoeksinstituut J.D. Power. Vooral elektrische auto’s kampen met veel problemen, maar ook gevestigde merken presteren niet zoals verwacht. Hoe staat jouw automerk ervoor in deze verontrustende statistieken?
Al 38 jaar brengt het gezaghebbende J.D. Power de problemen van nieuwe auto’s in kaart met hun Initial Quality Study. Hoewel de studie zich op de Amerikaanse markt richt, wordt deze wereldwijd als maatstaf voor autokwaliteit beschouwd.
De recente resultaten zijn gebaseerd op meer dan 220 datapunten van ruim 99.000 voertuigen, aangevuld met gegevens over garagebezoeken.
Tempo van achteruitgang baart zorgen
Er wordt gekeken naar problemen die zich voordoen in de eerste drie maanden van autobezit, van kapotte onderdelen tot irritante mankementen. De resultaten worden weergegeven in een score van problemen per honderd auto’s. Een lager cijfer betekent minder problemen.
Het afgelopen jaar noteerden alle automerken samen gemiddeld 195 problemen per 100 auto’s, het slechtste resultaat ooit. De kwaliteit van nieuwe auto’s neemt al vijf jaar achtereen zienderogen af.
In 2022, 2023 en 2024 werden telkens recordaantallen problemen geregistreerd. De snelheid van deze achteruitgang is ongekend: in vier jaar tijd kwamen er 33 punten bij.
Problemen bij nieuwe rijhulpsystemen
De nieuwe rijhulpsystemen krijgen scherpe kritiek van J.D. Power. Ze veroorzaken irritatie door constante, onnauwkeurige en nutteloze waarschuwingen.
Ook de integratie van smartphones verloopt problematisch. Bijna de helft van de gebruikers koppelt dagelijks hun telefoon, maar functies als muziekstreaming, telefonie en navigatie blijven storingen vertonen. Bovendien scoren merken die draadloze software-updates promoten slecht. Deze updates blijken voor klanten vaak eerder nadelig dan voordelig.
Een andere zorgwekkende trend is de besparingsmaatregel om fysieke knoppen in auto’s te schrappen. Hierdoor moet je bijvoorbeeld het besturingssysteem gebruiken om de spiegels in te stellen of de ventilatie aan te passen.
Deze trend is volgens de studie compleet uit de hand gelopen. Ook opmerkelijk is dat het interieur van nieuwe auto’s vaak onaangenaam ruikt. Dit probleem is in vergelijking met 2023 het meest verslechterd. Positief nieuws was er nauwelijks, behalve dat mensen nu over het algemeen tevreden zijn met achteruitrijcamera’s.
Elektrische voertuigen
Het onderzoeksinstituut heeft dit jaar extra informatie uit de auto-industrie toegevoegd, wat tot een schokkende conclusie leidt: elektrische auto’s en plug-in hybrides moeten drie keer zo vaak naar de garage als auto’s met een verbrandingsmotor.
“Voorstanders van elektrische auto’s beweren vaak dat deze voertuigen betrouwbaarder zijn omdat ze minder onderdelen hebben,” zegt Frank Hanley, senior director van auto benchmarking bij J.D. Power. “Maar uit nieuwe gegevens blijkt dat eigenaren juist vaker ernstige problemen hebben.”
Gemiddeld hebben auto’s op benzine en diesel 180 problemen per 100 voertuigen, terwijl elektrische auto’s 266 problemen per 100 voertuigen kennen.
Software en bediening zijn vaak de boosdoeners. Tesla’s beslissing om geen hendel meer voor richtingaanwijzers te gebruiken, maar een knopje op het stuur, draagt bij aan de hogere cijfers voor elektrische auto’s.
Beste en slechtste merken
Het Amerikaanse merk RAM, dat pick-uptrucks produceert, behaalt de beste score met 149 problemen per 100 auto’s. Dodge scoort het slechtst onder de conventionele merken met 301 problemen per 100 voertuigen. Beide merken zie je echter zelden in Europa.
Hoe goed of slecht scoort jouw automerk?
De cijfers uit het onderzoek van J.D. Power schetsen een zorgwekkend beeld van de huidige staat van nieuwe auto’s, vooral elektrische voertuigen. De snelle achteruitgang van de kwaliteit en de vele problemen, variërend van rijhulpsystemen tot interieurgeuren, geven aan dat autofabrikanten nog veel werk te verzetten hebben.
Hoe ervaar jij de kwaliteit van je auto? Laat het ons weten in de reacties op Facebook.